måndag 17 november 2008

Låna kokböcker på biblioteket, t.ex. Veckomatsedeln

En kille jag träffade förra veckan tipsade mig om boken Veckomatsedeln av Lotte Wellton och Lottie Hallqvist. Den är visst slutsåld överallt för tillfället, men jag hade turen att hitta den på mitt närmaste bibliotek! Den innehåller 12 st veckomenyer, ungefär som Middagsfrids, fast det är fem recept varje vecka istället för fyra. De är inte riktigt lika smarta som våra, dvs respektive produkt används inte upp under innevarande vecka. Recepten är heller inte miljöanpassade, de använder t.ex torsk men jag byter ut det mot annan fisk. Isbergssallad byter jag ut mot rödkål. En och annan färdigsås finns med i recepten också, men jag göra egna varianter. Alla goda idéer som hjälper familjer med att få bättre mat på bordet måste dock uppmuntras, så jag säger ja och provar. Jag ska rapportera här på bloggen hur det går med boken. Den här veckan blir det Köttbullar (jag byter ut nötfärsen mot älg) med sås, potatis och sallad, Snäckpasta med paprika, broccoli och parmesan, Frittata med spenat och fetaost, Pangasiusfilé (de föreslår torsk) Bonne Femme med pressad potatis samt Indisk kycklinggryta med ris och haricots verts.

Inga kommentarer: