tisdag 30 december 2008

Tips för veckohandling i butik

Om du ska in i en butik och inte har någon lista med dig och ändå vill ha med dig fyra-fem middagar hem, kanske följande tips kan vara användbara.

Sovel: plocka 600 g färsk fisk, t ex lax eller sej, 400-500 g lamm- eller viltfärs (det senare kan finnas fryst, köper du 500 g färs borde det bli en matlåda över om ni är fyra i hushållet), 400 g frysta räkor, 800-100g kalkonstek och 300-400 g korv av hög kvalitet. Siktar du på att lite fler middagar, ta några paket renskav och quornfärs också.

Grönsaker: fokusera på hållbara grönsaker t ex blomkål, vitkål, kålrabbi, morötter, kålrot, zucchini och broccoli och komplettera med lite fingrönsaker som ruccola, paprika, tomater och sparris. 4-5 hårda avokado kan få slinka med också. De får mogna långsamt hemma och blir perfekta komplement till vilken middag som helst eller bra mellanmål. Lite färska kryddor som basilika och timjan sätter guldkant på vardagsmaten! Glöm bara inte att vattna dem. En 2 kg-påse med eko-potatis kan man göra mycket med.

Skafferivaror: köp t ex krossade och hela tomater på burk, en bra tillsatsfri buljong, tomatpuré, ajvar, marinerade vitlöksklyftor, kapris, musslor på burk, majs på burk, pasta, quinoa eller ris

Mejerivaror: 6 ägg, 1 burk crème fraîche, smör, matlagningsyoghurt, kanske en bit parmesan

På ovanstående borde ni klara er i minst 5 dagar. Färsen kan bli köttfärssås eller biffar, fisken kan ugnsbakas eller bli en soppa/gryta, räkorna kan bli basen till en wok, grönsakerna kan ugnsbakas eller wokas eller rivas i pannkakssmet och kalkonsteken blir två middagar med stek i skivor ena dagen och risotto eller pastasås andra dagen. Potatisen kan bli potatismos, ugnsbakas, kokas eller stekas. Äggen behövs kanske i biffarna, till pannkakor eller så har du en omelett när fantasin tryter, ev garnerad med räkor.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag saknade veckoutskicket i fredags! Jag hade förstått det som att det skulle komma ett sådant precis som det gjorde till dem som skulle haft leverans i julveckan.

Vi stod och funderade över vad viskulle göra med julskinkan, men kom på en idé som blev jättegod.

Vi stekte lök och hade i några tärnade kokta potatisar och julskinka i stekpannan. Sedan vispade vi upp ägg och hällde över. Det blev en härlig spansk tortilla.

Anonym sa...

Att säga ”tydligen, fast utan att veta om det” på frågan om du bryter mot lagen hjälper väll knappast? Om du kör 70 km/h på 90-väg tror jag knappast polisen köper argumentet att du inte visste att det var 70-väg. Bara för att ta ett exempel på hur Svea rikes lag fungerar.

Du tappar trovärdighet när du skriver att: ”Vi har ansökt om registrering, det gjorde vi till och med innan artikeln publicerades.” Detta eftersom du senare skriver att ni ansökte om ”registrering den 23 december” Vad jag kan se publicerades artikeln på webben den 23 december kl. 13:57 och då hade ju knappast papperna kommit in till miljöförvaltningen.

Kicki sa...

Jag försöker inte skylla ifrån mig, bara ge min förklaring. Det är självklart att jag inte vill bryta mot lagen och så fort det gick upp för mig att vi skulle registreras som livsmedelsföretag så vidtog jag åtgärder. Vi har startat processen att ansöka om registrering genom att beställa blanketterna, fortare än så kommer vi inte framåt såhär i juletider. Jag var i kontakt med förvaltningen sommaren 2007 i just detta ärende och fick då till svar att företaget inte betraktas som ett livsmedelsföretag. Reglerna är nya och kanske gjorde handläggarna på förvaltningen lite olika tolkningar av reglerna i början?

Kicki sa...

Vi gjorde ett nyårsutskick i fredags precis som veckan innan. Kolla om det kan ligga i någon skräpkorg eller så. Annars skickar vi det gärna på nytt.
Kicki

Anonym sa...

Då får ni gärna skicka om det. Jag har mejlat.