söndag 8 februari 2009

Jag löper risk att dö i förtid...

...eftersom jag ett BMI kring 18-19. Detta var en nyhet för mig, som alltid trott att det är mer hälsosamt att vara smal än tjock. Sanningen är att jag löper samma risk att dö i förtid som en person som lider av svår fetma (som väger ca 45 kg över normalvikt). Det är betydligt säkrare att vara lagom överviktig (risken börja stiga igen när BMI går över 31 för kvinnor) än normalviktig i det nedre intervallet eller underviktig. Mattias Svensson slår hål på myten att fetman är ett växande hälsoproblem i boken "Peta inte i maten". Visst, det kanske inte är kul att vara tjock. Men farligt? Nej, inte särskilt. Det blir inte farligt förrän man väger väldigt mycket för mycket och då riskerar man ändå bara att dö något enstaka år i förtid. Media vinklar den fakta som finns för att sälja tidningar, myndigheter för att maximera anslag, experter för att få mer jobb till sina viktminskningskliniker osv. Sen är det många som vill gå ner i vikt också, även sådana som inte behöver det! Det är en spännande bok att läsa, men ordentliga källhänvisningar. Svensson har läst på och jag måste säga att boken är mycket läsvärd.

5 kommentarer:

En vanlig $vensson sa...

Hej,

En sak jag ångrar med boken är att baksidestexten som är ett slags ironisk drift med "farligheter" låter alarmistisk på riktigt. Som jag skriver i boken är det väsentliga att BMI inte är särskilt bra på att förutsäga dödlighet, så jag vill absolut inte skapa någon oro för att vara för smal istället för för tjock. De flesta av oss blir ju vad vi har fallenhet för och så länge man undviker extrema överdrifter åt någotdera håll så är det inget att oroa sig över. Nåväl, det verkar ju ha gått fram och tack för de vänliga orden om min bok.

Kicki sa...

Kul att du hör av dig, Mattias! Du visar ju klart och tydligt att man kan vrida och vända på siffror och få fram det budskap man vill få fram. Kul att läsa om uppföljningen av Supersize me! Jag tror dock ändå att McDonalds säljer skräpmat och jag gillar inte att de får barnen att tro att man får gratis leksaker där. Jag går inte dit med mina barn.

En vanlig $vensson sa...

Hej,

Ja, man vet ju vad man får. Jag gillar att det är så barnvänligt och bekvämt. Skippar man läsk och strips är det ju inte så¨farligt. Och jämfört med konkurrenterna längs vägarna är det faktiskt både billigt och relativt hälsosamt. Men inte går man dit för en kulinarisk upplevelse.

Anonym sa...

Jag har sedan länge lärt mina barn att till hamburgerstället går man för att köpa mat. Leksaker köper man i leksaksaffären. Så är det inte mer med det, och jag köper alltså aldrig Happy Meals utan burgare och dricka. Det är ju ändå värdelösa leksaker (utom när de har läsveckor och ger bort riktiga böcker med barnmålen)

Kicki sa...

Jag håller inte med om att det är relativt hälsosamt på McD. Det är inte fettet och de snabba kolhydraterna som jag främst opponerar mig emot utan alla tillsatser, konstgjorda aromämnen och att allting är så hårt processat och allt har varit fryst. Det är inte fräscht, helt enkelt. Dessutom tycker jag inte att man blir mätt. En timme senare är man hungrig igen.