fredag 24 april 2009

Ät snart! - Ett toppeninitiativ av ICA Maxi Södertälje



ICA Maxi Södertälje har också fått upp ögonen för mängden fullt ätbar mat som slängs. Som de på den berörda ICA-butiken säger själva i sin pressrelease, är det ju närmast ett krav från kunderna att hyllorna är välfyllda oavsett det verkliga åtgången. Det orsakar mycket svinn eftersom kunderna ”sollar” och plockar den maten som har längst hållbarhet oavsett om de tänkt laga maten samma kväll. Nu arbetar ICA Maxi i Södertälje fram en ny ”Ät snart”-märkning som kommer att innebära att man kommer att kunna köpa mat med kortare datum till ett lägre pris. Alla vinner på det! Kunderna kommer att få mer pengar över efter matinköpet, och svinnet kommer att minska som i sin tur hjälper att skona miljön.
-Jag hoppas att Ät snart-märkningen ska göra att man får upp ögonen för detta och att vi på så sätt ska minska svinnet, säger Fredrik Röhr, butikschef för ICA Maxi i Södertälje.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Detta är ju toppen! Jag har länge själv utövat denna princip genom att nitiskt köpa prissänkta "kort datum"-produkter. Ibland undrar jag vad de tänker om mig i kassan när jag radar upp alla mina röd-markerade produkter!

Dicken sa...

Detta initiativ är verkligen rätt i tiden!
Som det nämns i artikeln tjänar ju samtliga inblandade parter på detta.
Jag jobbar själv på en ICA-butik och vi lider enormt av det höga svinnet.
Läste artikeln i ICA-nytt precis och kommer ta upp detta med chefen per omgående!
Tack för blogginlägget