fredag 26 september 2008

Mailutskick till prenumeranter vecka 40

Hej alla prenumeranter!
Tack för alla era mail. Vi gillar att få synpunkter på maten och recepten, det är vårt enda sätt att få veta vad ni tycker. Vi vill leverera mat som uppskattas av så många som möjligt. Fortsätt att tycka till! Vi har fullt upp med rekrytering just nu. Vi söker framförallt kundtjänstmedarbetare, så att vi kan förbättra vår service till er. Ni kommer snart att få svar på era mail snabbare! Inom något halvår räknar vi också med att anställa en riktigt bra ekonomichef. Det känns fantastiskt kul att ha eget kontor och provkök, helt plötsligt blev det dubbelt så roligt att gå till jobbet! Mitt under en vanlig kontorsdag kan jag nu få för mig att dra på mig förklädet och provlaga lite mat. Och det finns gott om provsmakare i lokalerna som gärna ställer upp! Vi prövar också nya produkter som leverantörer skickar till oss.

Veckans meny. Nästa vecka blir det Viltskavsgryta med svartvinbärsgelé, rödkålssallad och kokt potatis, Ugnsbakad sej med smakrik tomatsås, broccoli och bulgur (två middagar), Bönbiffar med två såser och honungsglaserad rödkål samt Yummies citronkyckling - allt-på-en-plåt - med currifierade grönsaker och potatis. Grytan reds med vetemjöl, men det funkar också med maizena för den som är känslig mot gluten. Många kommer nog att upptäcka att nejlikor kan användas till annat än bara sillinläggningar! Viltskavet är delvis tinat när ni får det, så det ska konsumeras senast dagen efter leverans.

Detta bör finnas hemma. Glöm inte att kolla så att ris, smör, vitlök, chilipulver, spiskummin, oregano, timjan, tomatpuré, ljus vinäger, balsamvinäger, vetemjöl, dijonsenap och soja finns hemma.

Efterrättstips. Den här veckan gjorde vi ”Kryddig kompott på torkad frukt, Earl Grey och lite till” i provköket. Mina medarbetare var skeptiska, eftersom kompott låter så gammeldags och tantigt. Men å vad de ändrade sig när de fick smaka! Den var fantastiskt god. Gör så här: 1. Brygg 7 dl Earl Grey-te. Blanda téet, 3 msk socker och 10 hela kardemummor (små gröna kapslar) i en kastrull. Klyv ½ vaniljstång på längden och lägg ner den också. Koka sedan allt till en kryddig lag i ca 5 min under lock. Skär under tiden bort den lilla hårda biten från 12 torkade fikon. Lägg ner fikonen samt 12 torkade aprikoser och 12 katrinplommon i lagen och låt koka, nu på låg värme 10-12 min. Lyft av locket och låt svalna. Servera kompotten kall med lättvispad grädde! Supergott, jag lovar! Receptet räcker till minst 6 personer.

Trevlig helg!

Kicki,
Middagsfrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Fick tipset om middagsfrid av min dotter i Stockholm som använder sig av er tjänster.

Jag är intresserad och bor i Gottskär i Kungsbacka kommun.
Kan ni leverera dit?

Victor sa...

Hej!
Idagsläget levererar vi inte ända bort till Kungsbacka men i takt med att intresseanmälningarna kommer in så utökar vi vårt leveransområde - så registrera gärna en intressanmälan på vår hemsida så vi "sparar ditt intresse". Mvh,
Victor