måndag 29 september 2008

Handla till helgen

Jag blev i somras sommarstugeägare. Så gott som varje helg sedan vi köpte huset på Vindö har vi varit där. Ett perfekt ställe att stressa av efter en tuff (men rolig) arbetsvecka. Det enda stressmomentet är att planera maten för helgen. Kan ni tänka er att ett matproffs som jag säger det? Först nu efter flera månader har jag börjat komma in i tänket. Vi vill inte stanna på vägen och handla med tre småbarn, så jag måste se till att maten finns hemma före avfärd till landet. Sen använder jag kylväska med klampar. Frysen på landet bör vara full med mat, quornprodukter, renskav, lammfärs, fiskfiléer, olika sorters bär och bröd. Skafferiet ska vara fyllt med torrvaror som pasta, ris, quinoa, konserver och kryddor. I kylskåpet har jag rotfrukter och andra hållbara färskvaror. Fredagmiddagen måste bli rester från tidigare i veckan, för på fredag kväll är min ork slut. Nu tänker jag på fredagen redan på ons-tors när jag lagar middag. Det bör vara en s k dubbelmiddag varav den ena går att spara. Eftersom helgen är lite festlig, ska det vara en middag som gör sig bra som rester. En färdig lasagne är perfekt! Eller en bit kalkonstek som man gör en "ny" risotto på. Ett tips är att toppa med färska kryddor, det ger lyxkänsla! Sen packar jag ner massor av färska grönsaker. Så klarar vi helgen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är din man en sopa i köket, vill han inte eller släpper du helt enkelt inte in honom i dina 'domäner' (köket)?

Victor sa...

Hej! (Kickis man skriver)
Jämfört med Kicki är jag kanske en sopa men med andra måttstockar tycker jag att jag är ganska normalkunnig. Man skulle nog kunna säga att det framförallt är Kickis matintresse som gör att det blir svårt för mig att få in en fot i köket.
Mvh, Victor