torsdag 28 januari 2010

Middagsfrid och Mama Mia i möte med Livsmedelsverket

Christina Wahlström, Mama Mia, Annika Sohlström, chefsnutrionist Livsmedelsverket, Nils-Gunnar Idebäck, toxikolog Livsmedelsverket, Eva Corp, kommunikationschef Livsmedelsverket och Carina Ålund, Middagsfrids nutritionist. Själv stod jag bakom kameran.

Bakgrunden till mötet var att Middagsfrid och Mama Mia öppet kritiserade Livsmedelsverket för att det inte finns någonting om tillsatser i kostråden för gravida och ammande kvinnor. Vi tycker att en försiktigare hållning gentemot tillsatser vore på sin plats.

Vi blev väl mottagna av Livsmedelsverket igår och jag lärde mig mycket nytt om hur de arbetar. Dock tror jag dem inte när de säger att alla tillsatser som blivit godkända inom EU kan ätas helt utan risk. De är alltså ofarliga, enligt verket. Det gäller även aspartam, natriumglutamat osv. Det borde då också gälla energidrycker som Red Bull och Monster? Alla tre Livsmedelsverksrepresentanterna uppgav att de väljer margarin istället för smör. De menar att smör innehåller mer transfetter. De höll med om att nyckelhålsmärkningen inte var optimal, eftersom bröd med 9,5% socker fick märkas med nyckelhålet. Det var glädjande att höra att gränsen nu var ändrad till 5%. Just nu är vi dock inne i en övergångsperiod. Därför hittade jag nyckelhålet på ett så sött bröd i år.

Jag är ledsen, Livsmedelsverket. Även om ni var mycket trevliga och verkar kompetenta, så lyckades ni inte övertyga mig om tillsatsers ofarlighet. Jag förstår att Livsmedelsverket inte kan ändra sina råd och rekommendation varje gång det kommer en ny studie inom något område. Däremot tror jag er inte när ni säger att ni baserar era råd och rekommendationer på "all vetenskaplig litteratur som finns". Det finns stora ekonomiska intressen inom livsmedelsindustrin. Jag inbillar mig att stora forskningsprojekt som gynnar storföretagen lättare får finansiering än mindre projekt som riskerar att komma fram till att margarin är en stor bluff. Det känns roligt att vi fått etablera en kontakt med er, Livsmedelsverket, så att ni nu tydligare kan visa oss hur ni jobbar med era s k inklusions- och exklusionskriterier för vetenskapliga artiklar. Jag efterlyser mer transparens så att jag som konsument kan känna mig trygg i framtiden. Nu när jag väljer mat åt mer än 5000 familjer, har jag ett större ansvar än en vanlig konsument.

Inga kommentarer: