tisdag 1 december 2009

Margarin tveksamt redan 1879

Charles Emil Hagdahl skrev 1879 i boken Kokkonsten som vetenskap och konst följande: "Margarinfett är en på senare tider mycket omtalad och mycket omtvistad blandning af olika slags fett, talg, ister och vegetabilisk olja, som skulle kunna ersätta smör, åtminstone med afseende på priset. Till en vårdad matlagning kan det dock icke användas, och särskildt till stekning lämpar det sig icke ens för den tarfligaste."

Jag fick boken i present när jag fyllde 40 och det har ju onekligen hänt en del på matfronten. Den är rolig att läsa. Visste ni t ex att den gelé som bildas av vätskan som rinner ut ur kött kallas/kallades för köttglass? På den tiden, var det populärt med klimpar av olika slag (brödklimpar, leverklimpar osv), rissoler (verkar vara ungefär som crèpes), puddingar (finns 66 olika puddingrecept), fårrätter och toddy.

6 kommentarer:

Björn Felten sa...

Ja, vi som vet hur margarin -- och speciellt då den vegetabiliska oljan till detta -- tillverkas, rör naturligtvis inte den där vedervärdiga kemikaliegeggan med tång.

Det finns ju faktiskt en 100%:igt ren naturprodukt att välja i stället: smör. Och smör tål faktiskt att stå framme, så motiveringen att det är svårt att breda en smörgås med kylskåpskallt smör väger ganska lätt i sammanhanget.

Kicki sa...

I USA står smöret alltid framme och det smälter inte ens. Det blir bara mjukt. Vågar man göra det här i Sverige alltså? Klarar det bäst-före då? Förvarar man smöret i kylskåp håller det i minst en månad efter bäst-före.

Anonym sa...

Det är samma sak här, det smälter inte utan blir bara mjukt. Hur länge det håller vet jag inte, för det brukar inte räcka så länge. :-)

/Inger

Björn Felten sa...

Jag har alltid låtit smöret stå framme (vilket för en person med min relativt aktningsvärda ålder om 61 år betyder sisådär 40 år) och har aldrig haft några problem med att det blivit dåligt. Som Inger påpekar, det brukar inte räcka så länge helt enkelt -- särskilt nu när Lidl har sina små trevliga 200g-förpackningar.

Enda egentliga problemet är väl om man råkar ställa smörbyttan på ett ställe dit solen når under sommaren, men det är ju inte riktigt smörets fel om man säger så... :)

Jonna sa...

När jag jobbade på konditori lät vi alltid påbörjade förpackningar smör och Bregott stå framme, det går ju åt så snabbt så det hinner aldrig bli dåligt. Dessutom tycker jag smaken blir rundare då. Hur länge det håller om man inte har lika snabb åtgång vet jag faktiskt inte.
Där jag jobbar nu är det mer noga med "korrekta" temperaturer och jag får slåss med näbbar och klor för att det ska köpas in smör istället för margarin. För "man måste ju tänka på budgeten och vad som finns på upphandling".

Kicki sa...

Ja, prisskillnaden mellan smör och margarin är ett problem. Jag ser att de använder margarin på mina barns dagis. Dessutom äter de en massa annat skräp som Wasa Frukost med vitt vetemjöl. Jag har inte orkat göra mig ovän med dagiset. På barnens förra förskola försökte jag engagera mig och möttes av ganska hårt motstånd. Där hade de t o m sukralos-ketchup och sylt med aspartam.