fredag 23 januari 2009

Low carb high fat - kan det vara något?

Läser just nu Annika Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll. Annika är läkare och har fått fantastiska resultat med sina patienter med övervikt och patienter med typ 2-diabetes där hon givit dem kostråd som bygger på minimalt med kolhydrater och mycket naturligt animaliskt fett. Hon vänder upp och ner på den vanliga tallriksmodellen, vilket känns spännande. Men vad knepigt det är att det kommer nya rön hela tiden! Middagsfrid har inte valt någon sida vad gäller dieter, men tror att det kanske ligger något i det som Annika skriver. Idag ska Emma och jag träffa henne i samband med att hon lanserar en ny kokbok.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har levt med LCHF i nästan ett år nu. Under de första 4 månaderna gick jag ner 12 kg - levde sedan livet under utlandsresa på sommaren och fick tillbaka sötsuget. Står nu ganska stilla på -8 men sköter det sisådär. Skulle gärna gå ner 10 kilo till. Middagsfridsmaten fungerar utmärkt. Det är så rena råvaror att det går fint att välja och vraka och lägga till nån avocado här och där. Jag vill inte byta tillbaka mackor och pasta när jag nu får äta creme fraiche och goda ostar när jag vill. Mår bra - är glad!

Kicki sa...

Hej Karin!
Kul med feedback på detta! Det är alltid intressant att få ta del av personliga erfarenheter.
Kicki

Anonym sa...

Jättebra, jag blir er första kund om du börjar sälja LCHF matkasse. Om 10 år kommer vi undra hur vi kunde vara så dumma att tro att fett är boven när det är socker i alla former som vi ska passa oss för.