fredag 16 januari 2009

Mailutskick till prenumeranter för vecka 4

Den här veckan har vår familj återgått till vardagen, på gott och ont. Det är fantastiskt att få jobba lite mer igen. Nu kommer dock alla krav på gympapåsar, läxläsning och alla förhatliga matsäckar som ska skickas med till skola och dagis. Är det inte konstigt att ett matproffs (jag börjar faktiskt kalla mig det nu) som jag avskyr matsäcksgrejen? Jag ogillar både att tänka ut dem och laga dem. Jag känner också pressen från sonen Lukas att skicka med onyttigheter eftersom han påstår att ”alla andra” får sylt, saft och varm choklad. En del har kakor med sig, andra Risifrutti m m. Han vet sedan länge att jag inte är som andra mammor, men det är ändå en evig diskussion. Idag fick han uppskuren pomelo med sig, det har han nu tjatat om hela veckan. Jag brukar låta Victor (min man) fixa matsäckarna, han har inte lika höga krav på dem som jag har.

Veckans meny. Nästa vecka blir det Quornfilé i krämig tomatsås, Grekisk lammgryta med couscous (två middagar), Citronkyckling med ruccola och ugnsgratinerade tomater samt Kräftstjärtspasta.

Detta har du hemma. Från basförrådet behövs nästa vecka ris eller pasta (vi skickar med äggpasta till Kräftstjärtspastan), buljong, timjan, vitlök, rosmarin och lagerblad.

Quornfilén ska läggas i kylen. Observera att quornfilén är fryst men har börjat tina under transporten. Lägg in den i kylskåpet och tillaga den dagen efter leverans.

Maträtterna ska lagas i ordning. Vi räknar med att maträtterna lagas i den ordning som framgår av veckobladet, dvs maträtt A dagen efter leverans, maträtt B andra dagen efter leverans osv. Ofta går det att byta plats på dem, men det är inte säkert att bäst-före-datum håller för det. Färskvaror är känsliga och ska konsumeras inom viss tid. Var noga med att kolla bäst-före innan du stuvar om i menyn!

Efterrättstips. Päron Madeleine, låter det inte väldigt mycket 80-tal? Hur som helst var det väldigt gott och enkelt. Du behöver: 4 päron, helst ej alltför hårda, skal och saft av 1 citron (helst ekologisk), 4 msk strösocker och 20 g smör samt 2-3 dl vispgrädde som tillbehör. Gör så här: 1. Sätt ugnen på 225 grader. 2. Skala och halvera päronen. Lägg i en ugnsform. 3. Droppa citronsaft över varje päron, häll överbliven saft i formen. Strö på citronskal och socker. Klicka över smöret. 4. Grädda 10-15 min och ös dem någon gång under tiden (det glömde jag men det blev bra ändå). Servera med vispad grädde!

Tyck till om våra maträtter. Din åsikt är viktig för oss och vi behöver den för att hela tiden förbättra veckomenyerna. Därför ber vi dig ge oss ditt betyg på din senaste veckomeny. Det är fem frågor och tar garanterat mindre än 1 minut att svara på J
· För dig som får leverans varannan vecka – hjälp oss att utvärdera vecka 2 [Till utvärderingen v.2]
· För dig som får leverans veckovis – hjälp oss att utvärdera vecka 3 [Till utvärderingen v.3]

Tipsa en vän!
Var med i utlottningen av en sprillans ny Bosch hushållsmaskin. Butikspris inkl alla tillbehör uppgår till närmare 10 000 kr! Om du tipsar en vän om Middagsfrid som anger ditt namn i samband med beställning av en prenumeration (i fritextfältet), är du med i utlottningen av en maskin som kan baka, vispa, hacka, strimla osv – ja, nästan allt utom att hämta barnen på dagisJ. I slutet av januari drar vi lott bland alla de namn som angivits som tipsare och utser en vinnare. Självklart kommer ditt namn att stå på fler lotter om du tipsar flera personer!

Nytt datasystem. Vi inför just nu ett nytt kundsystem som kommer att ge dig bättre service med tiden. Dock kan det inledningsvis ta något längre att få svar på dina frågor, det ber vi om ursäkt för. Under januari månad kommer du att få inloggningsuppgifter så att du själv kan gå in och administrera din prenumeration via vår hemsida.

Trevlig helg allihopa!
Kicki,
Middagsfrid

6 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, jag är varannanveckasprenumerant och jag fick min matleverans v 3 hjortbolognese mm och inte v 2 som det verkar av utvärderingarna.

Ante sa...

Lyckligt leende efter att ha lagat lammgrytan! Lammsteken var fantastiskt fin! Det är flera gånger som jag reagerat över vilket bra kött som dykt upp i påsarna. Hur lyckas ni hitta det, och hur besviken kommer jag att bli när jag ska leta kött i butik nästa gång?

Anonym sa...

Vi tycker också att köttet är kanonbra. Vi hittade samma märke (Stockholms butikskött) hos vår lokala ICA-handlare i Enskede.

Kicki sa...

Jag har kollat upp utvärderingslänkarna och det såg rätt ut. Vet inte vad som kan ha hänt, Jenny Maria. Men tack för infon, vi ska vara uppmärksamma på detta!

Ante sa...

Christina: Är det Ica Bea, eller någon annan butik??

Anonym sa...

Hej Ante,

Ja det är på BEA jag har hittat produkterna.