måndag 19 januari 2009

Mönster som upprepar sig

Jag som läst mycket litteratur som handlar om personlig utveckling känner till vad de brukar säga om mönster som upprepar sig. Det betyder att det är något man behöver komma underfund med och innan man fattat vad det är kommer mönstret att fortsätta att upprepa sig. Jag skär mig alltid när jag jobbar i köket. Jag skär mig på knivarna, på rivjärnet och på potatisskalaren. Ibland skär jag mig till och med på papper. Det börjar blöda och jag får springa efter plåster. Mest hela tiden har jag små sår och sprickor på fingrarna. De har oftast precis hunnit läka när jag får nya. Inte kul. Vad är det som det kosmiska alltet försöker säga mig genom detta? Att jag ska sluta laga mat? Det KAN det bara inte betyda. Det betyder förmodligen att jag behöver bli lite mer "mindful" när jag river ost eller morötter. Imorgon när vi har provkök ska jag verkligen målsätta mig att hålla fingrarna i styr.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Du hörde aldrig av dig :(

Den viktiga E-nummer debatten fortsätter…

Välkommen!

Kicki sa...

Skulle jag höra av mig? Jag slängde ut en trevare om att det kanske vore kul att ses face to face någon gång. Det stämmer nog. Ja, och det kanske det vore. Vad gömmer sig egentligen bakom ordet "hygienkonsult"? Tror att vi har ganska olika syn på saker. Men det är jag van vid. Jag får se hur jag gör...

Joakim sa...

Bakom ordet Hygienkonsult gömmer sig ingenting. Varför skulle så vara fallet? Mitt enda intresse är säker och trygg mat för alla.

Kicki sa...

Jag tror lika lite på tillsatser som jag gör på läkemedel. Ibland är de nödvändiga, men i de flesta fall tror jag på den naturliga vägen. Tveksamheten kring ordet "hygienkonsult" väcktes när jag träffade hygien-professor Marie-Louise Danielsson-Tham. Hon påstår att tillsatser i de mängderna som är tillåtna idag är ofarliga för människan. Jag påstår att hon ljuger. Men självklart vill jag ha säker mat. Mat med aspartam, sojalecitin och natriumglutamat betraktar jag knappast som säker och trygg, det gör väl inte du heller?