fredag 30 januari 2009

Mailutskick till prenumeranter v.6

Hej alla underbara prenumeranter!
Tack vare er har jag kunnat förverkliga mina drömmar. Att få driva en egen verksamhet, att leda personal, att få möjlighet att driva frågor som jag tycker är viktiga, att kunna hjälpa människor med avlastning i vardagen m.m. – allt detta har jag fått genom att så många familjer vågat lämna över sin middagsplanering till mig. Jag, en vanlig småbarnsmamma med ett brinnande intresse för mat och hälsa som för bara drygt ett år sen helt saknade erfarenhet från livsmedelsbranschen eller professionell matlagning. Nu har jag kommit på plats 23 på en lista över de 100 mäktigaste personerna i Sverige 2009 när det gäller svenskt hållbarhetsarbete, läs mer på http://www.csripraktiken.se/2009/01/27/hundra-paverkare-2009/ . CSR (Corporate Society Responsibility) är ett begrepp som jag ser allt oftare, men det är första gång som Middagsfrid associeras till detta. Kul, tycker jag! CSR handlar om företagarnas ansvar att verka för att bättre samhälle. Det är några typer därute som förstått att mitt krig mot tillsatserna i maten handlar om att skapa ett bättre samhälle.

Veckans meny. Nästa vecka blir det Viltfärsbiffar från Dala-Floda med gräslökssås och kokta morötter, Fiskfilé med dill, räkor och zucchini, Rekordsnabb pasta med champinjonsås och broccoli samt Kokoskyckling på grönsaksbädd med basmatiråris. Det blir fyra ägg över i veckans kasse, vi brukar få ihop det lite bättre än så. Dock har ägg lång hållbarhet, så vi tror att de går åt till frukost eller dylikt. Jag lovar er att äggen håller minst en månad längre än bäst-före-datumet om de förvaras i kylskåp. EU-märkningen för detta bygger på att ha äggen i rumstemperatur, vilket ju är en helt annan sak. Vi lyckades inte få tag i färsk älgfärs till alla, men även ni som fått fryst ska sätta in färsen i kylskåpet och tillaga dagen efter leverans eftersom den redan börjat tina under transporten.

Detta har du hemma. Du behöver ha pasta, timjan, soja, vitlök, rödvinsvinäger, buljong, balsamvinäger, sambal oelek eller cayennepeppar och vetemjöl (eller arrowroot/sojamjöl/potatismjöl/dinkelsikt)hemma. Torkad dragon eller körvel kan vara gott i pastasåsen om det finns hemma, men det blir jättegott även utan.

Efterrättstips. Jag hittade ett jättesmarrigt recept i DN häromveckan, Gratinerad grapefrukt. Citrus och röda bär är en oslagbar kombination! Även de som normalt inte gillar grapefrukt tyckte om den här fräscha efterrätten. För 4 personer behövs 2 grapefrukter, en liten ask frysta men halvtinade (de ska gå att skära itu) jordgubbar (225g), 5 msk strösocker och 2 äggvitor. Gör så här: Sätt ugnen på maxvärme och grill. Halvera grapefrukterna runt ”ekvatorn”. Skär ut hinnfria klyftor från grapefrukterna. Blanda klyftorna med jordgubbar skurna i halvor och 2 msk socker. Ta bort hinnorna från grapefruktskalen (jag klippte med sax) och fyll dem sedan med fruktsalladen. Vispa 2 äggvitor till skum, tillsätt 3 msk socker och vispa till en fast maräng. Täck fruktsalladen med marängen, ställ dem på en plåt och sätt färg på marängen genom att sätta in i ugnen på grill max 1 minut. De blir jättesnygga! Receptet räcker till 6 personer om man tillagar det i små ugnssäkra portionsskålar. Det skulle ha varit lite enklare än att ta bort hinnorna från grapefruktsskalen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen utvärderingslänk denna vecka?

Kicki sa...

Hej!
Jag lägger inte ut dessa länkar på bloggen längre eftersom även de som inte är prenumeranter i så fall kan lämna synpunkter och det blir lite fel. De kom dock med i mailutskicket. Är du prenumerant?
Kicki

Anonym sa...

har bara leverans varannan vecka, så antar att länkar då kommer med i nästa nyhetsbrev istället.

Tyckte bara att det var smidigt att svara på enkäten direkt medan jag fortfarande kommer ihåg vad jag ätit ;-)

Kicki sa...

Det var ju en bra poäng, jag ska ta upp det med mina medarbetare så får vi se hur vi löser det.