söndag 8 februari 2009

Föreläsa för 15-åringar, hjälp!

Jag ska föreläsa om att starta eget för en stor grupp 15-åringar nu på tisdag. Hjälp, vad har jag gett mig in på? Jag vill ju inspirera ungdomar, men jag har glömt hur det är att vara 15 och vad man är intresserad av att lyssna på då. Det är ju troligen långt kvar tills de ska ut i arbetslivet och de kanske sitter och tänker på vad de ska göra i helgen. Min plan är att prata om hur färgad man är av sina föräldrar och deras värderingar. Ni vet, om de röker är det sannolikt att man röker själv. Om föräldrarna har läst på universitetet kommer man troligen att läsa vidare. Kanske röstar man på samma parti som mamma och pappa osv. Mina föräldrar var så långt ifrån entreprenörer man kan komma. De sa ofta att egenföretagare bara jobbade, de hade inga riktiga liv och träffade sina barn sällan osv. Det tog mig över 35 år för att börja frigöra mig från dessa värderingar. Jag tror att jag ska prata lite om det. Vi får väl se hur det går...

1 kommentar:

Anonym sa...

Räkna med att 15-åringarna idag är betydligt mognare än när vi var 15 (jag räknar med att du också är nånstans kring 40-strecket). Jag har en sån i familjen och när jag träffar hennes vänner så tycker jag att de är så mycket mer medvetna om allt möjligt än när vi var i den åldern. Jag tycker att man lätt kan prata med dem som jämnåriga.

Förresten har jag recenserat flera av veckans rätter på min blogg, senast idag kokoskycklingen.

Lycka till!