torsdag 19 februari 2009

Jag kan inte leva så här!

Igår hann jag inte fixa någon matlåda till idag som bygger på LCHF, dvs Low Carb High Fat. Min första idé var att äta ute men skippa potatis eller ris, men efter närmare funderingar insåg jag att det nästan är omöjligt att få i sig en LCHF-lunch på stan. Även den restaurang vi brukar kalla "svullostället" som har feta såser reder säkert såserna med vetemjöl och använder säkerligen dessutom margarin, det är ju billigare. Riktigt smör tror jag bara finns på finkrogarna. Det var alltså för riskabelt att gå ut. Eftersom jag inte vill banga ur efter bara fyra dagar, tog jag med mig en portionsbit lax från kylskåpet samt dill, gorgonzola och crème fraîche så får jag ställa mig och laga något snabbt på lunchen idag. Metoden skapar onekligen stress i vardagen, jag klarar inte matlåda varje dag. Igår kväll började jag nästan känna att allt fett var motbjudande, vi gjorde några specialrårakor på blomkål, ost och stekflott och skulle äta allt synligt fett på fläsket dessutom. Det tar emot! När jag kom till jobbet imorse ville en tjej hoppa av experimentet pga av fettet. Hon känner avsmak för allt fett, har känt sig trött och orkeslös och hade dessutom gått upp 1 kg! En annan tjej hade blivit bjuden på thaimat borta och hade dåligt samvete för att hon ätit 1 msk ris. Det kanske har gått lite för långt, vårt experiment. Hon håller på att tappa i vikt och det behöver hon inte. Vi börjar vackla...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, håll ut lite till. Det kanske känns bättre om några dagar.

/Hälsar jag som är så nyfiken på resultatet

Anonym sa...

Vad konstigt! Jag som äter väldigt bra LCHF på Middagsfrids mat. :-) Tar bara bort kolhydraterna. Idag fick jag goda köttbullar med extra broccoli, pastan åt de andra. jag får lägga till extra fett ibland, exempelvis som en skiva brie till frukost eller middag, ibland mellanmål, men det är ju ingen direkt uppoffring...

till frukost äter jag äggröra, sån som man fick till torsk när jag var liten. Kokta ägg med smör, helt enkelt. Jag och sonen älskar det, jag får skynda mig om jag ska få nåt...

/Inger

Anonym sa...

Tror att det där med äckel över fett är inlärt under många många år. Skaffa lite goda nötter att ha i byrålådan. Ett annat bra mellanmål är parmalindad mozzarella. Avocado, toppa med lite räkor och creme fraiche + citronpeppar = snabb lunch. Utemat funkar sallader oftast bra, och lite extra dressing/olivolja. Jag har levt med LCHF i ett år och vill aldrig byta tillbaka.

Kicki sa...

Hej ala LCHF:are! Kul med feedback. Jag mår ganska bra nu när jag hittat vilken mängd mat som är lagom för mig. Men jag har varit både smällmätt och riktigt hungrig under veckan. Det är lite andra dimensioner på maten nu eftersom maten är så mättande. Men du har en poäng i att äckel över fett troligen är inlärt! Det tror jag också. Vi är nog lite fettskrämda. Om jag var orolig för min vikt, skulle jag vara ännu räddare för att äta så mycket fett. Kanske är en idé att vänja in sig lite långsammare? Vi har gått ut rätt hårt, vi tillåter oss inga kolhydrater annat än de som finns i grönsaker, nötter och mejeriprodukter och 1 frukt per dag för oss som inte vill gå ner i vikt. Oj, vad min apelsin på kvällen blivit njutbar! Den smakar dubbelt så sött! Det här är nog bra för smaklökarna, att vänja sig av med allt det söta.

Tack för engagemanaget!