lördag 28 februari 2009

Och så här gick det! (LCHF-experimentet)

I fredags vägde vi ut oss, vi fyra som kört LCHF i två veckor (nåja, egentligen var det då två dagar kvar men). Ingen av oss hade rört sig mer än marginellt i vikt. Jag gick ner 1 kg. Therese påstår att hon gått ner nästan en byxstorlek, så kanske har vikten flyttat runt lite. Linn tyckte att hon borde ha gått upp för att hon tränat rätt mycket styrketräning, men vikten stod still. Helenas vikt stod ockå still. Linn var den som var mest negativ till LCHF och tycker inte att dieten fört något positivt med sig. Vi andra har också varit lite griniga och tyckt att det varit lite jobbigt, men upplever ändå experimentet som lärorikt och intressant. Helena sa att hon i fortsättningen inte kommer att ta tre-fyra frukter per dag utan att reflektera, det kanske räcker med en.. Men det är ju lite frestande för vi har fin ekologisk frukt från Ekolådan på kontoret. Jag tycker absolut att jag lärt mig att inte slentrianäta tomma kalorier. Salta pinnar och liknande behöver man ju inte stoppa i sig bara för att det står där. Det är ju ett aktivt val.

Två veckor är kanske lite kort tid att göra en ordentlig utvärdering. Jag tycker fortfarande att jag har lite svårt att veta hur mycket jag behöver äta för att inte bli vrålhungrig två timmar senare. Det är helt andra proportioner än om man följer en vanlig tallriksmodell. Rent volymmässigt behöver man inte äta lika mycket, men man behöver ordentligt med fett om man vill hålla vikten. Exempel på mängder fett för fyra personer kan t ex vara 3 dl grädde, 1 dl creme fraiche och 3 dl riven fet ost. Man ska äta synligt fett på kött och även stekflott. Det tar emot lite i början, men tro mig - man blir inte tjock av det! Jag har druckit koffeinfritt kaffe med vispgrädde som mellanmål, ibland kombinerat med en bit ost. Det går dock inte att både köra mycket fett och mycket kolhydrater. Då kommer man nog inte att gå ner i vikt. Jag tyckte också att dieten hjälper för att bli av med sug efter sötsaker. Nu har jag också lärt mig vilken frukost jag kan äta om jag vill stå mig till kl 13, t ex en tallrik turkisk yoghurt med extra vispgrädde, hackade nötter och lite bär. Gärna något ägg till också!

Vi har alla också mer empati för andra som försöker hålla diet nu. Vi vet att det kan vara tufft att behöva avstå och planera sin mat. Vi har hoppat över två fredagsfikor med hembakat och helt avstått från sushi, pizza, snacks, pasta och asiatisk mat. Alkoholintaget har varit begränsat till två glas per vecka.

Tips för den som ska testa: planera in det ordentligt. Åk och storhandla smör, grädde, turkisk yoghurt, ägg, kött, fisk, avokado, nötter, ost och grönsaker. Leta lämpliga recept och gör en middagsmeny. Laga lite mer än familjen äter och ta med lunchlåda till jobbet. Köp också hem frysta bär till yoghurt och efterrätt. Köp vispgrädde till kaffet! Jag fortsatte med mitt gamla motto "halva tallriken grönsaker" och då blev jag inte förstoppad och kände inte heller att fettet blev alltför motbjudande. Färg på tallriken är viktigt för mig! Och tillåt dig avsteg när du är bortbjuden, det känns orimligt att begära att värdfolket ska fixa din diet! Dock kan du avstå från snacks och vitt bröd och kanske ta lite mindre av potatis och andra kolhydrater. När du har gäster, kan de däremot äta LCHF en kväll, tycker jag. Det lider man inte av.

Sammanfattning: vi är glada att detta är över, men känner oss stolta för att vi gjorde det!

Inga kommentarer: