tisdag 3 februari 2009

Matsedeln var för tråkig - jag kan bättre själv

Jag har glömt bort att rapportera vad jag tyckte om boken Matsedeln. Den har menyer och inköpslistor för 12 veckor, vilket jag tyckte lät väldigt praktiskt och "Middagsfridigt". Jag orkade bara följa boken en vecka och den veckan gjorde jag en massa byten av produkter. T ex kan jag inte tänka mig att äta torsk förutom odlad. Jag äter sällan nötkött också när jag lagar själv så det byttes ut mot viltkött. Dessutom använde författarna mycket miljöovänliga grönsaker som inte mättar särskilt bra. Utöver detta var menyerna inte smart uträknade, det blev ett halvt paket fetaost över en dag t ex. Hela idén med menyplanering är ju att slippa slänga mat, tycker jag. Nä, vi kan bättre själva. Det är själva menyplaneringen med hälso- och miljöfokus, bra variation och att få allt i kassen med kort hållbarhet att gå åt under veckan som är vår spetskompetens. Det vågar jag säga att vi är riktigt bra på! Recepten måste nästan alltid anpassas och justeras på något sätt, för att kassen ska gå ihop. Det är lite som att lösa korsord. Därför är vår provmatlagning så viktig. I Matsedeln fanns dock ett recept på en jättegod tortilla med spenat och fetaost, den kanske kommer i kassarna någon gång framöver!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur gick det i tävlingen om matberedaren? Är ngn vinnare utsedd?