måndag 23 februari 2009

LCHF-dieten går in på sin andra vecka...

Vi är fyra kvar som kör den trendiga LCHF-dieten, dvs nästan inga kolhydrater och mycket naturligt fett. Ingen tycker att det är sådär jättekul, men vi håller med om att man blir ordentligt mätt och står sig länge. Mitt sötsug är definitivt dämpat, det säger till och med min man som bara kört LCHF till middag. Jag är bara så innerligt trött på den där feta smaken av smör, grädde och ost. Jag har verkligen kört mycket fett! I söndags blev det en matig sallad med mycket olja, avokado och extra ost, det var lite roligare. Linn lagade sig en rejäl bit oxfilé med en supergräddig svampsås i fredags och var riktigt stolt över sig själv när hon kom i morse. Hon brukar inte laga så mycket mat i vanliga fall, då brukar det bli keso och avokado. Min vikt har inte påverkats alls, trots att jag varit MYCKET generös med fettet. Dock har jag strikt avhållit mig från kolhydrater förutom när vi var på mingel i torsdags. Då hade vi kommit överens om att vi fick äta av maten, dock inte några snacks som salta pinnar eller chips. Vi får dricka två glas vin eller motsvarande på en vecka om vi vill (enligt Dr Dahlqvists rekommendationer), så det blev ett litet bubbel och vin för min del, men jag lämnade glasen halvfulla.

Inga kommentarer: