fredag 27 februari 2009

Gå till Gamla Amsterdam på Östgötagatan

Ost får man ju äta när man undviker kolhydrater. Det kanske är läge för ett besök i en äkta holländsk ostbutik. Glöm Gouda som säljs i vanliga butiker. Det är en ung ost helt utan karaktär. Gamla Amsterdam i Stockholm har ett mycket stort urval av framförallt smakrika hårdostar, men också kittostar och krämiga dessertostar. Man hittar också ganska många ostar gjorda på getmjölk, vilket man inte hittar i vanlig butik. Du kommer att få ett helt nytt intryck av Holland som ostland! Max som jobbar där startade butiken samtidigt som jag startade Middagsfrid och det var samma person, Per Hallerby, som fick oss båda att ta steget och bli företagare. Han jobbar tillsammans med sin fru Isabella och de är båda väldigt trevliga. Dessutom är det bra priser. Imponera på dina gäster genom att erbjuda en holländsk ostbricka!

4 kommentarer:

Kicki sa...

Jag glömde nämna var butiken ligger. Jag kan inte den exakta adressen, men det är ca två kvarter från Folkungagatan på väg upp mot Mosebacke. Titta efter en skylt där det står "OST". Där är det! De har också snygga ostkupor.

Anonym sa...

Hej!
TACK för mycket god mat denna vecka på Middagsfrid - vi är SÅÅ nöjda! Det underlättar nåt otroligt!
Apropå holländska ostar; var på en konferens för 3 år sedan en bit utanför Amsterdam. På denna lilla herrgård/slott, serverades fantastisk ekologisk mat (buffé) med bl a de godaste ostar jag nånson ätit! Helt otroligt! Tyvärr hann jag aldrig fråga nån där vad ostarna hette. Har du några namn på ostar? Eftersom jag bor i Skåne kanske jag kan höra i ostaffärer i Malmö/Lund-området.
Vänliga hälsningar, från Eva (nöjd middagsfrid-kund!)

Kicki sa...

Old Amsterdam, Reypenauer (kan var felstavat) är de två jag kommer ihåg. Men du kan titta in på http://www.gamla-amsterdam.se/ och hitta mer information.

Kicki sa...

Tack för den positiva feedbacken förresten!