onsdag 25 februari 2009

Recension LCHF-kokbok av Doktor Dahlqvist och Airam

Boken är jättefin och skapar inspiration! Bilderna är fina och rätterna ser aptitliga ut. Många av recepten är goda och lättlagade. Dock har boken en hel del otydligheter som kan vara knepiga att komma runt som ovan matlagare. Mängderna står angivna lite diffust. I ett recept där det tydligt ska ingå jordnötssmör står det inte ens att man ska ha i det, inte heller hur mycket. Jag tycker också att det är lite konstigt att Doktor Dahlqvists säger att man ska äta sparsamt av charkprodukter eftersom de innehåller så mycket tillsatser och samtidigt har många recept med just charkvaror i sin bok. Det finns bacon, rimmad sidfläsk, isterband, kassler och diverse andra korvar. Kolhydratlistan längst bak är ofullständig och innehåller dessutom en del fel. T ex står det att valnötter innehåller 13,1 procent kolhydrater medan påsarna anger mycket lägre procentandelar. Just nu finns det bara den här och en som heter Smörstekt om man vill ha tips på LCHF-recept och då vinner den här! Smörstekt har vi skaffat, men endast lagat två recept så recension kommer lite längre fram...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har lagt märke till det där med nötter... Kolhydratinnehållet varierar mycket mellan olika fabrikat av mandlar, t ex. Konstigt! Jag inväntar just mitt eget ex av kokboken som jag hoppas ska bidra till lite inspiration i alla fall. Synd att den verkar lite slarvigt gjord!

Kicki sa...

Jag tror att boken är värd pengarna i alla fall!