måndag 2 mars 2009

Veckomail till prenumeranter v.10 (1-3 mars)

Hej alla underbara prenumeranter!
Det är tack vare er som jag fått mitt drömjobb! Jag är omgiven av fantastiska medarbetare, vi har ett jättefint kontor och provkök 30 sekunder från mitt hem och jag håller dagligen på med mat i någon form. Jag är också mycket road av att skriva och det ingår också i mitt jobb, så jag är en privilegierad människa. Ibland springer jag i butiker och lusläser innehållsförteckningar och ibland står jag vid spisen och provsmakar eller har ett roligt möte med kollegor. Jag har en stor passion för mitt jobb som går ut på att välja mat åt er! Så TACK för uppdraget!

Nyhet! Ytterligare ett format på recepten. Den här veckan testar vi att också skicka med en pdf med recepten i ett nytt format. Vi tror att det kan passa somliga som kan ha svårt att ta till sig instruktioner bara via text. Genom våra enkla översiktsdiagram får man en överblick på vad som ska göras och i vilken ordning. Kanske har en del datorn framme i köket när de lagar mat? Eftersom vi inte gärna vill medverka till massprintning av papper, tycker vi i så fall att det är positivt. Om ni väljer att printa, välj åtminstone dubbelsidiga utskrifter. Vi kommer att bifoga det nya formatet i en månad och sedan utvärdera, så tycka gärna till om detta!

Veckans meny. Nästa vecka blir det Kycklingburgare med blue cheese-dressing och tillbehör, Citronkolja med spenat- och bönsallad, Spaghetti carbonara med broccoli och grönsaksstavar samt Risotto med broccoliträd. Tänk på att vara extra noggrann med handhygienen när du lagar kycklingen samt att diska skärbrädor och annat som kommer i kontakt med den råa kycklingen mycket noga.

Detta har du hemma. Från basförrådet behövs ris, spaghetti, vitlök, cayennepeppar, torkad basilika (eller dragon) samt ganska mycket olivolja till maträtt B och D.

Efterrättstips. Hallongräddglass med maräng passar perfekt när du lagat klart nästa veckas meny, för då har du precis 2 äggulor och 6 äggvitor över. Glassreceptet kommer från Doktor Annika Dahlqvists LCHF-kokbok (LCHF=Low Carb High Fat). Koffe och Therese skulle laga glassen och råkade ha för mycket äggvitor över i provköket den dagen. Då hittade de på marängen som visade sig passa perfekt till den inte så söta glassen. De som vill undvika socker kan äta glassen utan maräng. Glass: Vispa 2 äggulor med 1,5 msk socker och 1 krm ekologiskt vaniljpulver (alternativt skrapa ur ½ vaniljstång). Blanda med 3 dl turkisk yoghurt och rör försiktigt ner 1 ask färska hallon, ca 125 g. Vispa 2 dl vispgrädde för sig och blanda ihop sedan innehållet i de båda skålarna genom att försiktigt vända med en slickepott. Frys glassen i minst tre timmar, men tänk på att ta ut den och röra runt med en gaffel varje timme för att det inte ska bli stenhård. Maräng: Sätt ugnen på 150 grader. Vispa 6 äggvitor till ett hårt skum. Tillsätt 2 dl socker och vispa tills det återigen blir ett hårt skum. Smörj en plåt och bre ut marängen på den. Strö över ½ dl kokos om du tycker att det är gott. Vi prövade på med och utan kokos och båda är mycket mumsiga! Grädda marängen i 60 minuter. Överbliven maräng kan brytas i bitar och sparas i en lufttät burk till ett annat tillfälle.

Uppsala och Linköping. Den 30 mars planerar vi att börja köra ut leveranser till centrala Uppsala och Linköping. Känner ni folk i dessa områden? Tipsa dem gärna att det går att lägga sin beställning redan nu.

Inga kommentarer: