fredag 20 mars 2009

Köp skadade varor! - Mailutskick till prenumeranter v.13 (22-24 april)

När jag handlade smör häromdagen valde jag först spontant ett fint paket, inte det som låg överst där hörnen på paketet var intryckta. Sen kom jag på mig själv! Tänk om ingen köper det där tilltryckta smörpaketet! Då kommer det att slängas. Jag bytte till det fulare paketet, det var ju faktiskt inget fel på själva smöret. Vi har en gemensam ”plånbok” som vi alla måste ta ansvar för. Det finns spill i alla led och vi kan alla hjälpa till att minimera det. Vi har tidigare tipsat om att välja en ”ensam-banan” när man bara vill ha en banan. De flesta bryter av en från en klase. Sen ligger det enstaka bananer kvar vid dagens slut som ingen vill köpa! Känn dig stolt när du väljer en förpackning som är lite trasig, en ensam banan eller ett paket kött där sista förbrukningsdag är dagens datum! Dessa varor riskerar annars att slängas även om vi slipper se det. Jag vet för jag har sett det med mina egna ögon. Grönsaker och andra varor med pyttesmå defekter slängs rakt av. Petteri, vår inköpschef, som har jobbat länge i livsmedelsbranschen bekräftar att det fungerar så här. Skadade varor minskar försäljningen. De tjänar alltså på att slänga mat. Detta är en stor miljöbov! Köpmännen borde ta sitt ansvar och se till att den här maten kom till nytta på något sätt.

Veckans meny. Nästa vecka blir det Deli-potatisgrytsoppa med curry, citron och musslor, Orientalisk lövbiff med ris och skivad gurka, Korv stroganoff med ris och rivna morötter (två middagar) samt Medelhavsgrönsaker med halloumi och omelettpannkaka. Det är mycket grönsaker i korvstroganoffen, det är ett utmärkt sätt att dryga ut korven tycker jag. Det gamla mottot ”man ska inte äta sig mätt på sovel” håller än idag, men nu handlar det mer om klimatet än om hushållsekonomin. Ge dig själv en klapp på axeln varje gång du äter vegetariskt!

Detta har du hemma. Följande behövs från basförrådet: smör, 5-6 msk tomatpuré, curry, maizena, ris, buljong, vitlök, kinesisk soja, olja (valfri och oliv-), socker, vinäger (t. ex. vitvins-), paprikapulver, timjan och rosmarin. Dragon är gott till korvstroganoff som du kanske har kvar från en tidigare Middagsfrids-leverans.

Efterrättstips. Receptet Karamelliserade nötter och frön kommer från Schücks sunda söta, en jättefin kokbok med desserter som är relativt hälsosamma. Det gillar vi! Du behöver: 3 dl blandade nötter och frön (vi hade en blandning av cashew, mandel, pumpafrön, linfrön och solrosfrön), 4 msk råsocker, 4 msk vatten samt turkisk yoghurt att servera till. Man kan ha dem till glass eller bara äta dem som de är också! Gör så här: Rosta nötter och frön i en torr stekpanna tills de fått färg. Häll på socker och vatten och vänta tills allt vatten dunstat bort, rör om med trägaffel hela tiden. Sänk värmen och fortsätt steka tills allt socker har smält. Lägg upp på bakplåtspapper och låt svalna. Lägg upp yoghurt i små runda vinglas. Bryt sönder nötterna och fördela dem ovanpå yoghurten. Mums!

3 kommentarer:

Anna Nilsson sa...

Haha, så lättpåverkad man kan vara. I går när jag skulle köpa mjölk så valde jag det paket som stod längst ut trots att det var knycklat i alla hörn! Detta efter att ha läst om ditt smörpaket... =)

Kicki sa...

Toppen, heja Anna! Det är en solidarisk handling - du är bäst!

Malinka sa...

Jag tar numera alltid en hög ensambananer ... Och känner mig jätteduktig! ;-)