fredag 13 mars 2009

Citronpajen i "Ekologiska smaker" inget för nybörjare

Vi har fredagsfika med hembakat varje vecka och jag ville satsa lite till idag och hade valt ut den vackra citronpajen från kokboken "Ekologiska smaker" som våra prenumeranter fick i kassarna vecka 50 förra året. Varning. Mycket som kan gå fel. Grädden skulle reduceras till hälften, så bara det är ju lite knepigt. Efter 20 minuter blev jag otålig och drog upp värmen till 8:an och brände grädden. Degen var hur kladdig som helst och hur mycket mjöl jag än tillsatte tycktes det bara bli värre. Den klibbade fast på mig, på kaveln, på formen, på bänken... Kanterna började rasa trots smörpapper och ilagda torkade bönor och det låg flytande smör överallt i formen. Jag var färdig halvtolv helt utmattad. Ofta förstår jag vad jag gjort för fel, men här har jag ingen aning om vad som hände med degen. Jag lät den vila en timme, jag följde instruktionerna exakt. Vi får se hur den smakar, återkommer med besked... Det blir fika om en halvtimme.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för varningen! Jag gillar verkligen den här kokboken massor(tack för den!) och har kastat lystna blickar på citronpajsreceptet många gånger. Nu känns det som att jag nog borde leta upp en annan citronpaj att laga...