måndag 23 mars 2009

Halvfabrikat även på restaurang

Man slipper inte ens halvfabrikat när man går på restaurang. Visst, det är skönt att bli serverad, slippa laga mat och diska men den bästa maten får du hemma. Jag tror att man kan räkna med att restauranger använder margarin, färdig färsk pasta med fyllning och färdigköpta efterrätter. Tillsatserna får man på köpet. På de riktigt fina krogarna gäller förståss inte detta, men absolut de lokala krogarna med medelprismenyer. När man frågar och de börjar skruva på sig lite, kan man vara säker på att de inte lagar själva. Thai-restauranger serverar efterrätter som de köper färdiga från Martin Ohlsson, t ex kokosnötskal med kokosglass. Jag vill ha mat lagad från scratch när jag går ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller helt med, hellre något enkelt hemma som man vet vad är, än något läskigt ute för att spara tid.
Elaka kocken är mitt favoritprogram just därför att han lyfter råvararna och visar att det faktisk är enkelt och mycket godare med riktig mat.
Om vi bara väljer de genuint ärliga restaurangerna så dör de halvtaskiga, rätt åt dem!