tisdag 10 mars 2009

En vanlig dag på jobbet

Jag har regelbundna avstämningsmöten med min personal var 14:e dag eller åtminstone var 17-18:e dag nu när vi blivit så många som tio personer. Idag hade jag t ex möte med Petteri, min inköpsansvarige och Helena som jobbar i kundtjänst. Det är en viktig informationskanal för mig och även för dem. Det tar visserligen en del tid och det kommer alltid upp nya saker som behöver lösas efter mötena, men det är ändå värdefullt. Vi har anställt en kundtjänstchef som börjar den 1 maj, Tomas Dacke. Han kommer att ta över personalansvaret för sex personer, vilket kommer att avlasta mig men det känns också läskigt för att jag förlorar en del kontroll. Jag vill ju göra allt! Men det går ju inte. Jag måste bli bättre på att delegera.

Maten för morgondagens provkök är levererad, den här veckan beställde vi den på internet. Ibland handlar jag själv och ibland Alexandra som extraknäcker här. Vi har lite svårt att få tag i rätt ingredienser, t ex färsk kycklingfärs. Det finns numera bara i större livsmedelsbutiker och Mataffären.se har den inte. Imorgon är det Therese och jag som lagar mat. Vi är tre stycken som varvar. Vi har provkök en gång i veckan ca 4 timmar. Sen har vi en provsmakningspanel bestående av 6-7 medarbetare som tillsammans avgör om receptet duger för att hamna i våra kassar.

Petteri, vår inköpsansvarige och jag bestämde oss idag för att under en fyraveckorsperiod beställa konventionellt odlade tomater för att vi haft så mycket reklamationer på de ekologiska. Det känns som ett tråkigt beslut eftersom det är bevisat att de ekologiska har ett högre näringsvärde. Samtidigt tar det väldigt lång tid att administrera reklamationerna och det skapar irritation hos de kunder som fått dåliga tomater. Det är en balansgång hela tiden. Eko-varorna har i regel kortare hållbarhet, det är väl bekämpningsmedlena som gör att inget mögel börjar växa på de konventionella grönsakerna.

Jag åt lunch med en kund idag som varit med oss sedan starten. Annette är också förläggare på Naturskyddsföreningen, så vi hade mycket att prata om. Hon har haft leverans från Middagsfrid varje vecka sedan oktober 2007 och hade något fakturaärende med oss som strulat. Eftersom hon sitter två kvarter från mig, undrade jag om jag fick bjuda på lunch så att hon fick berätta hur hon upplevt vår fakturahantering. Lunchen gav mig mycket input om förbättrade rutiner. Jag kanske ska luncha med en kund varje vecka, det vore nog bra för att inte tappa distansen.

Idag har jag blivit tillfrågad att delta i en paneldebatt på en stor konferens som Livsmedelsföreningen arrangerar i september, "Makten över maten". Den ska hållas på det vackra hotell Tylösand i Halmstad. Deltagare är produktutvecklare, kvalitetssäkrare och inköpare från industrin. Jag blev väldigt glad för detta, för även om jag också är en del av industrin upplever jag också mig själv som en konsumentrepresentant eftersom jag regelbundet väljer middagsmat åt 2900 familjer. Mitt syfte med Middagsfrid är att verka för bättre mat och här får jag en plattform för detta.

Min roll som VD ändras hela tiden i takt med att vi blir fler medarbetare. Det blir allt viktigare att delegera och styra på ett övergripande plan.Men spisen vill jag inte släppa. Det måste finnas tid för mig att stå i köket med kastrullerna och att strosa i butiker och få inspiration. Den biten tror jag inte helt kan delegeras!

Inga kommentarer: