tisdag 6 oktober 2009

EU-ambassadör för kvinnligt företagande


12 ambassadörer från hela Sverige har valts ut för att inspirera till kvinnligt företagande i hela Europa, bland annat jag. Igår var det kick-off med konferens med de 10-12 som valts ut i tio deltagande länder. Jag höll en föreläsning om Middagsfrid och mina 18 månader som svensk ambassadör för kvinnligt företagande. Jag kunde inte låta bli att ta tillfället i akt och predika lite om nötköttsproblemet. Jöran Hägglund, Maud Olofssons statssekreterare var där samt en massa annat folk från näringsdepartmentet och folk från EU-kommissionen. Kvällen avslutades med en gala i Blå hallen där Maud Olofsson hälsade välkommen och kronprinsessan Victoria delade ut diplom till ambassadörerna. Professor Carin Holmquist berättade lite om hur det kvinnliga företagandet skiljer sig åt i olika länder. Hon har humor, även när hon föreläser på engelska!

Vilka de andra spännande kvinnorna på bilden ovan är kan ni läsa på http://www.regeringen.se/sb/d/12267/a/133017, men jag kan säga att de representerar en väldig bredd och besitter mycket kunskap. Det ska bli kul att lära känna dem. Jag är gröngölingen i gänget, åtminstone när det gäller företagande. Therese Albrechtsson saknas på bilden.

Jöran Hägglund, statssekreterare, näringsdepartementet




Professor Carin Holmquist lockade till skratt.


Inga kommentarer: