söndag 15 november 2009

Soppa på en spik

Ikväll gjorde jag en fantastisk soppa (om jag får säga det själv). Victor och jag och alla barnen åt glupskt. En god klar kött- och grönsakssoppa kan bli en riktig höjdare. Det passar bra i novemberrusket med en rykande soppa. Jag fräste lite rotselleri, svamp och gul lök. Jag slog på buljong samt steksky från gårdagens lammstek. Det fick koka upp. Jag tillsatte en dryg dl småstjärnor av rårispasta (pytteliten pasta som passar till soppa). Sen lät jag strimlad/hackad spetskål och purjo samt minibuketter av broccoli, romanesco och blomkål koka med 4-5 min. Slutligen la jag i tärnad lammstek från gårdagen. Mums! Samma recept blir också gott på rester av kyckling eller annat kött. Man kan ha nudlar i och kanske lite sesamolja. Istället för en bas av rotselleri och svamp passar blekselleri eller fänkål och morot.

Inga kommentarer: