torsdag 2 juli 2009

Det är vi som planerar menyerna

Koffe, Dominique, jag och Therese
Det är vi som planerar våra veckomenyer. Koffe, jag och Therese sköter provköket och Dominique stöttar med förberedelser, matfotografering och allt möjligt runtomkring.

Dominique skulle inte gråta om hon skulle bli tvungen att fotografera desserter hela dagarna. Hon är en fantastisk organisatör och gör mycket research på allt från fiskefångstzoner till artificiella aromer. Hon och jag pratar alltid engelska, hon är från Sydafrika och jag är halvamerikanska. Ibland blir det lite "swinglish" eftersom vissa råvaror är svåröversatta.

Koffe är företagets gourmet som på fritiden ägnar sig åt att göra avancerade buljonger, 8-rätterssmiddagar och har precis köpt en köttkvarn för att få till den perfekta bolognesen. Koffe har svårt för varm frukt i mat och anser att allt som inte hade en mamma är vego, även havregryn. Han räds inte hög värme vid spisen, utan menar att allt handlar om stektid. Koffe är sedan länge Gourmet-prenumerant.

Therese älskar svamp, men vägrar att äta glass och andra efterrätter med metallsked. Det ska vara plast. Hon kan inte heller provsmaka maträtter förrän vid 11-tiden, det är något med att hennes tänder är nyborstade och det smakar konstigt. Therese är en mästare på att steka biffar och liknande till perfekt konsistens och en gyllene färg. Hon bakar också ljuvliga tårtor, så vi har alltid höga förväntningar när det är hennes tur att baka till fredagsfikat.

Jag nämner inget om mig själv just här. Vill ni veta mer om mig, kan ni kolla runt lite på bloggen.

Inga kommentarer: