måndag 6 juli 2009

Tips för saftiga kycklingfiléer

Jag är urdålig på att få kycklingbröstfiléer saftiga och goda, men idag lyckades jag! Jag brukar aldrig köpa det, men idag fick jag ett paket av mamma så det fick bli middag. Jamie Oliver har en gång tipsat om att skära skåror i filén innan man steker dem. Jag skar diagonala skåror, ganska djupa, i kycklingen. Sen stekte jag dem på hög värme i lite smör. Under tiden saltade jag och pepprade lite lätt. Därefter fick de eftersteka på 175 graders ugnsvärme i en form. Skårorna gör att det är lättare att få dem jämnt genomstekta och man undviker att de blir torra. Till denna kyckling åt vi goda sesamnudlar med pak choi, rödlök, ostronskivling, färsk vitkål, paprika, chili och vitlök. Jag använde lite ostronsås, lite soja och en ganska söt passionsfruktsvinäger (en present från syrran) och precis innan servering droppade jag över rostad sesamolja. Det blev supergott!

Inga kommentarer: