tisdag 28 juli 2009

Magstarkt att kalla mango- och bananpuré närproducerad


Semper kallar sin banan- och mangopuré för 8-månaders bebisar för ”närproducerad”. Den innehåller banan, mango och risstärkelse, med andra ord inga ingredienser som produceras i Sverige eller ens i Europa. Jag ringde upp Semper och ställde frågan om hur de kan kalla sin puré för ”närproducerad”. Jo, svarade kundservicetjejen, ”du måste skilja på närodlad och närproducerad. Vi är stolta över att den här produkten är producerad i Sverige, i Eslöv.” När jag frågade henne om hon inte själv tyckte att det var magstarkt att etikettera produkten på det viset när inegn av ingredienserna är producerade i vår världsdel. Har inga andra reagerat? Ett fåtal hade hört av sig, men i övrigt är den här produkten väldigt uppskattad, upplyste hon mig om. Jag frågade henne om de importerade hel frukt direkt till sin fabrik eller om mangon anlände i puréform. Det kunde Sempers kundservice inte svara på, men lovade att återkomma per mail. Jag väntar fortfarande på svaret (24 tim senare), så det verkar ha varit trixigt att få fram.
Detta är inget annat än falsk eller åtminstone mycket tveksam marknadsföring som jag hoppas att ni ser igenom!

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är så bra att du finns Kicki och tar itu med sådana här saker... jag har tänkt på det men inte kommit mig för med att kontakta Semper.