torsdag 2 juli 2009

Pärlor åt svinen

Igår kom det fram att min son Lukas slängt stora delar av sin matsäck i måndags. Jag hade stått i 35 min och gjort i ordning den. Gud vad nöjd jag var för en gångs skull. Eller vad säger ni om revbensspjäll, kalla asiatiska nudlar med sesamdressing, morotsstavar, en god bit ost, knapriga nori-alger som han normalt älskar, en frukt samt turkisk yoghurt med honung och hackad mandel? Jag tar det hela personligt, vilket man ju inte ska. Jag är ju ett matproffs, ändå tycker min son att min mat är äcklig. Det är lite jobbigt. Ibland har han bytt bort min/sin mat mot pannkakor med socker. Vad göra?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om mat och kvalitet är ditt viktigaste område så är det självklart där han forsöker "komma åt dig". Där kan han verkligen nå dig och få den känslomässiga reaktionen han tydligen behöver. Min mamma påstår att "lilla puberteten" är omkring 6-7 år, kanske är det så. Men jag skulle se framåt, och sätter pengar på att just Lucas kommer att se till att hans egna barn kommer att äta lika bra som han gjorde som liten. Barn gör inte som vi säger åt dem, utan de gör som vi gör. Du är en fantastisk mamma, känn dig jättebra.

Kicki sa...

Tack, du anonyma person därute för dina värmande ord! Du har säkert rätt. Han hotar med att inte äta matsäck och istället bara äta "prickis" (Wasa frukost) och dricka Funlight med aspartam. Jag kollade idag och de får inte Funlight i skolan, däremot olika osockrade drickor från Bob, vilket gjorde mig misstänksam men valde att släppa taget. Om jag har klarat mig på makaroner, så gör väl Lukas det också. Tack för inlägget!

Alison sa...

Och så får man inte glömma att det värsta barn vet är att vara annorlunda. Det som han fick låter jättegott men är verkligen inte vad andra barn brukar äta. Kanske kan du göra nyttigare (men inte tråkiga) pannkakor åt honom, t ex med rivet äpple i smeten, och färska bär som fyllning? Eller egna, hemgjorda men alldeles vanliga köttbullar? Lycka till hursomhelst!

Äppelträdet sa...

Jag tror att du måste släppa lite på "matsäckskvaliteten". Tänk på att dina barn äter mycket bättre än de flesta människor överlag så att det kanske inte gör något om de äter pannkakor till matsäck ibland. Bättre det än att han byter bort eller slänger...

Dessutom äter han väl skollunch i vanliga fall? Säkert kan du öka kvaliteten de få dagar du skickar matsäck och ändå ge honom favoriträtten.

Håller med anonym - han kommer alltid ha din grund i bakhuvudet när han själv väljer mat som vuxen.

Kicki sa...

Ja, jag tror att ni har rätt som säger att barn inte vill äta annorlunda kompisarna. Dock går Lukas i en väldigt internationell skola där barnen kommer från många olika länder. Det är inte bara pannkakor och sylt där. Jag ställde mig inte och gjorde revbensspjäll såklart, det var rester som låg i kylen från kvällen innan. Men jag nappar på idén med rivet äpple i smeten och färska bär som fyllning. Det ska jag låta honom få i höst!