söndag 13 september 2009

Ekologisk saltlakrits ingen höjdare

Jag blev glad när jag såg ekologiska KRAV-märkta salta karameller från Skåne när jag handlade idag. Tyvärr kan smaken inte riktigt mäta sig med hård vanlig saltlakrits som turkisk peppar och liknande. Det är lite för mycket "Kungen av Danmark" och jag associerar dem till gammeldags bröstkarameller (vad det nu egentligen betyder). Men visst är det juste att äta godis utan syntetiska aromer, färgämnen och tillsatser. Köp och skapa er en egen uppfattning! I samma serie fanns massor av olika hårda karameller.

Ekologiska_godis_från_Skåne

8 kommentarer:

Johanna E sa...

Bröstkarameller syftade väl till dess påstådda välgörande effekt i hals och bröst (läs halstabletter)

Kicki sa...

Ja, såklart! Att jag aldrig fattat det. Jag antar att jag tycker att det ganska uppenbart att karameller inte hjälper mot ont i halsen. Men det känns i alla fall lite bättre medan man har dem i munnen. Det finns faktiskt en halstablett som jag tycker funkar, Dinamint C som säljs på hälsokostaffärer. De är dyra, men helt fantastiska. Jag är nästan aldrig förkyld längre, men jag minns att de friskade upp hela huvudet och man kände sig mindre tung och mosig.

Kicki sa...

Hallongodiset på bilden var gott! De överträffade den s k lakritsen.

Unika sa...

Ska prova dom där karamellerna ifall jag stöter på dem någon stans.

Ville mest tala om att jag fått min första leverans från Middagsfrid idag och tycker det ser jättegott ut. :)

Tänkte blogga om vad jag tycker ifall du är nyfiken.

Anonym sa...

Hallonkaramellerna är jättegoda!

Peter sa...

Lite lustigt med din association till "Kungen av Danmark" när de ekologiska karamellerna är från Skåne. Här nere känner sig ju många av oss lite som halvdanskar! :) Vill också passa på att gratulera till ett lysande koncept, som jag är övertygad förbättrar mångas vardag. Själv driver jag ett litet förlag tillsammans med 2 kollegor och vår första utgivning, idéboken Veckans middag, bygger på samma grundidé – att hjälpa människor med det i dag så vanliga vardagsproblemet ”Vad ska vi äta i dag?” Du har tagit tanken några steg längre. All lycka och välgång! :)
Läs gärna mitt blogginlägg om Middagsfrid.

Kicki sa...

Hej Peter!
Tack för boktipset! Jag var inne och köpte boken idag. 14 dagar är rätt lång leveranstid, men den som väntar på något gott...
Längre fram kommer nog en recension av boken upp här på bloggen.

Tack för inlägget!

Kicki sa...

Hej Unika!
Tack för inlägget och för att du skriver om oss på din blogg. Det är alltid viktigt för oss med feedback, det uppskattar vi. Jag har varit inne och läst alltihopa.