torsdag 3 september 2009

Veckans meny v 37

Veckans meny. Nästa vecka blir det Pastasallad med lax, mango och avokado med en kall chili-tsatziki, Groovy grönsakssymfoni med grönsallad och valfritt ris eller gryn, Pepparrotsskinka med korngryn och en morots-, rödbets- och apelsinsallad (två middagar) samt Nudlar med kyckling i het buljong med kokt broccoli och morötter.

Detta har du hemma. Följande behövs från basförrådet: Pasta, ris/valfritt gryn, salt, vit- och svartpeppar, vitlök, olivolja, neutral olja, smör, buljongpulver (eller tärningar), vetemjöl och kinesisk soja.

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Längtar till måndag då leveransen kommer. Samtidigt känner jag igen mig i ditt djupare resonemang i veckobrevet "jag är yrkesskadad och kan inte längre njuta..." För mig gäller detta, utöver det du nämner, även icke ekologiska varor. Främst lax och kyckling.
Jag måste därför ta en paus från kassarna som både jag och familjen uppskattar. Jag skulle gärna betala mer för större grad eko.

Kicki sa...

Hej Ellinor! Tack för din feedback. Det är lite kluvet för mig med både lax och kyckling. Nu har vi i större utsträckning KRAV-märkt lax, vildfångad, vilket känns bättre än den odlade. Kycklingen är dock ett bekymmer eftersom tillgången på eko-kyckling är så begränsad. Vi har också ett starkt klimatfokus och i det perspektivet är ju fågel bra. Det är inte lätt att sätta ihop en bra matkasse.