onsdag 16 september 2009

Hålla sig till sin grej en viktig framgångsfaktor

Vi har hållit oss till vår affärsidé, något som jag tror varit helt rätt. Vi får ideligen förslag om smarta tilläggsprodukter som vi borde satsa på, t ex fruktkorgar, frukostmat, matsäck till barnen, vintips och vin till maträtterna osv. Många efterfrågar också specialvarianter av kassarna, t ex vegetariska kassar, laktosfria kassar och matkassar med mer protein för dem som styrketränar. Det är lätt att frestas till att kunna tillgodose allas önskemål. Dock är vår logistik ganska komplicerad och att börja blanda in udda varianter i våra för övrigt strömlinjeformade rutiner ställer till problem. Vi skulle behöva märka upp specialkassar, se till att rätt chaufförer får med sig just sina kassar i sina bilar. Bilarna skulle behöva packas i en viss ordning så att rätt kassar hamnar hos rätt familjer. Det ökar risken för fel vilket skulle belasta vår kundservice. Allt detta skulle pressa priset uppåt och vi skulle i slutändan tappa kunder. Vi tror att det är bättre på att satsa på att bli bra på en grej än att fladdra omkring och försöka göra allt.

Inga kommentarer: