tisdag 29 september 2009

Vår mat packas och körs ut i kyla, +4 grader

Jag betraktar oss som en premiumleverantör. Vår ambition är att hålla en hög kvalitet hela vägen. Kylhållning under packning och transport är en mycket viktig del. När du får maten till din dörr är den kall och fräsch, fräschare kanske än när du handlar själv eftersom maten då inte hålls kyld under handlingen och hemtransporten. Vår mat håller troligen längre än bäst-före-datum eftersom kylkedjan inte bryts under distributionen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra information kring kyla och hantering av maten, annars måste jag tyvärr som kund påpeka att det många gånger är så att kyckling och fisk måste tillagas direkt. Bäst före datum går ut dagen efter leverans. Själv hade jag aldrig köpt dessa varor i butiken (särskilt inte kyckling).
Så snälla Kiki, se till att matleverantörerna inte tar "gamla" varor och lägger i våra kassar.

Vi får leverans på tisdagar, så jag undrar när våra kassar packas?
Mvh Ellen

jonna sa...

jag håller till viss del med ellen, vi har ännu inte fått något med riktigt så tight bäst före-datum (även om vi hittat en eller annan möglig rödlök i våra kassar), men som västkustbo (och kock) kan jag skilja färsk fisk från mindre färsk fisk. laxen vi lagade idag var till exempel bäst före 5/10, bara att den förväntas hålla så länge är ju lite fishy (ursäkta ordvitsen) men inte nog med det, den var redan på gränsen, jag hade aldrig köpt den av fiskhandlaren själv.

Eva sa...

Håller tyvärr med. De som packar måste kan förstöra mycket om det inte sköts rätt.

Anonym sa...

Hej!

Vi ser alltid till att alla kassar blir packade samma dag som dessa levereras. I ditt fall Ellen innebär det att vi då hinner få in en ny leverans av råvaror under måndagen, och därför så ska kycklingen vara producerad under måndagen (eftersom vår samarbetspartner aldrig har någon produktion stående under helgen). Vi garantera att maten ska hålla för att lagas i den ordningen som rätterna står på veckobladet, men naturligtvis försöker vi få till längre hållbarhet när det är möjligt.

Gällande fisken och för at svara dig, Jonna: Vi har startat upp ett samarbete med en ny leverantör och vi får numera tillgång till fisk som är producerat speciellt åt oss under helgerna. Därmed får vi tillgång till så "nyfångad" fisk som möjligt. Vi håller på att se över vilka möjlighter det finns till få flera leveranser av fisk också.

Eva: Självklart är detta viktigt! Vi har en aktiv dialog med våra leverantörer för att säkerställa och följa upp att hantering av maten sköts på rätt sätt så att ni får fräscha råvaror som har hanterats korrekt.

Jag hoppas att jag har kunnat svara på era frågor! Om ni har flera frågor är ni naturligtvis också välkomna att kontakta oss på kundservice@middagsfrid.se

Mvh
Petteri
Inköpsansvarig på Middagsfrid

Anonym sa...

Idag skulle jag laga lövbiffs rätten och använda grädden som följde med, dock hade detta gått ut den 1 oktober! Har lagat rätterna i den ordning som det står i recepten. Kan inte börja laga förrann på onsdag då leveransen kommer först efter att vi ätit middag på tisdag. Är det räknat att man ska laga första rätten på tisdag även om leverans kommer mellan 18-22????? För kort hållbarhet helt enkelt. Grädden hade tex paketerats redan 24 september, fem dagar innan leverans.

Hälsningar Pia

Kicki sa...

Pia! Självklart ska du kunna följa vår meny utan att någon vara gått ut. Skicka din reklamation till vår kundtjänst så får du tillbaka pengar. Här har det blivit fel. Jag beklagar att detta inträffat.

Anonym sa...

Hej igen!
Nu när jag vet att kassen packas på måndagar (får leverans på tisdagar) så hoppas jag verkligen att det blir bättring med att varorna som finns i kassen har ett färskare packdatum. Det är inte kul när färksvarorna redan har mer än en vecka på nacken när jag får dem.
Med hopp om förbättring!
Ellen

Kicki sa...

Maten packas samma dag som ni prenumeranter får den.