tisdag 29 september 2009

Lägre kötthalt i Kung Ingelsta?

Jag noterade i helgen att kalkonkorven Kung Ingelsta som vi ibland har i våra kassar bara innehåller 64% kött. Tidigare var det 74% kött. (kötthalten är en kvalitetsindikator, högre kötthalt betyder bättre kvalitet) Jag började direkt att tänka smygprishöjning och smygkvalitetsförsämring. När jag ringde och kollade med Ingelsta Kalkon, svarade de att man numera måste särredovisa fettet i köttet och att det rena köttet därmed får en lägre andel i produkten. Numera innehåller den alltså: "Kalkonkött (64 %), vatten, kalkonfett, potatisstärkelse, druvsocker, salt, stabiliseringsmedel (E450, E451), senap, potatisfibrer, lök, vitpeppar, jästextrakt, antioxidant (E300), muskotblomma, konserveringsmedel (E250)" men enligt uppgift ska det vara exakt samma recept som tidigare. Jag kunde ha svurit på att det var färre E-nummer tidigare (bara E250), men de påstår att det är exakt samma.

2 kommentarer:

jonna sa...

de andra e-numren kanske var utskrivna med sina rätta namn tidigare?

Kicki sa...

Ja, kanske det. Men jag kan ju det där så jag borde ha sett det, tycker jag.