torsdag 14 maj 2009

Föreläsning för 17-åringar i Huddinge

Jag kom precis tillbaka från en föreläsning på Huddinge gymnasium. Jag var inbjuden för att prata om kost och hälsa. Det var så längesen jag var tonåring själv att jag inte riktigt visste vad de är intresserade av och vad de ville veta, så jag ställde ganska mycket frågor. De 17 tjejerna och 3 killarna var så nyfikna, frågvisa, pratsugna och charmiga att jag blev helt rörd! De var intresserade både av hälsofrågor, att lära sig äta mer klimatsmart och att handla mer ekonomiskt. Av de ca 20 eleverna var det minst en tredjedel som sa att de själva lagade mat åt familjen. De flesta verkade gilla skräpmat, men hade bra koll på att det inte var nyttigt. Det kändes lite jobbigt att några tjejer undrade hur de skulle göra för att gå ner i vikt - utan att ens vara överviktiga! Jag vill verkligen inte att min dotter ska få för sig att banta när hon är tonåring.

2 kommentarer:

Elev på Huddinge sa...

Tack för en intressant föreläsning!

Kicki sa...

Tack själv! Vad roligt att du gick in på hemsidan och kollade! Jag hade jätteroligt idag.