onsdag 20 maj 2009

Lär dig utnyttja rester

Jag tror faktiskt att jag kan kalla mig för ett restproffs. Jag slänger mycket sällan mat. Rester kan vara mer eller mindre roliga. Jag ser det lite som en utmaning att hitta bra användningsområden för resterna. För att göra det måste man tänka lite bredare än att bara tänka att rester kan bli en hel middag eller en hel lunchlåda. Vi har ofta smårester, bestående av lite mindre än en portion. Det är den jobbigaste sorten, men en rest behöver inte bli en hel middag. Den kan serveras som ett tillbehör eller kan användas för att komplettera/dryga ut en maträtt. En bit omelett som blivit över skär jag i strimlor och serverar som ett kallt tillbehör som höjer proteinhalten på måltiden. Ostkanter river jag ner i pastasåser, köttfärssås och strör över alla slags gratänger och ugnsrätter. Trötta grönsaker blir som nya när man ugnsrostar dem. Överblivna ugnsrostade grönsaker kan mixas till en soppa med buljong och små skvättar av grädde, crème fraîche, vin eller tomatsås eller flera av dessa. Finns vispad grädde kvar från någon efterrätt under helgen går det också utmärkt att använda i maten, det gör inget om den är lätt sockrad. Hängiga frukter, t ex äpplen, päron, nektariner, plommon blir en jättegod efterrätt genom att skäras i klyftor, blandas med lite kanel och socker och bakas i ugn 25 minuter på 200 grader. Finns pyttelite tacoköttfärs, gryta eller gratäng eller kanske en liten kotlett/köttbit värmer man de snabbt i mikron och fördelar på familjens tallrikar som ett komplement till middagen. Det tycker jag att man kan göra en vardag. Barnen är vana vid det. Ibland äter jag råris till maten och resten av familjen får potatis, för att det bara fanns en portion ris kvar och de andra föredrar potatis. Annars blir överblivet kallt ris en god och matig sallad, Jamie Oliver har flera sådana recept i sina nya bok Jamies matrevolution. Torrt bröd kan rivas och blandas ner i färssmet när du gör biffar. Bröd kan också mixas med färsk basilika, pinjenötter eller andra frön och någon sorts smakrik ost till ett pestoliknande brödtäcke att bre över fisk. Bröd kan skäras i kuber och rostas i ugn med olivolja, det blir jättegoda krutonger till en lyxig sallad. Ett generellt tips är också att utnyttja din frys ordentligt. Nästan allt kan frysas in. Min mormor fryser till och med in chips! Märk alla lådor och påsar ordentligt med datum och innehåll. Det blir aldrig farligt att äta gammal mat från frysen (om det inte varit strömavbrott en längre tid), däremot kan smak och kvalitet påverkas.

Inga kommentarer: