söndag 17 maj 2009

Yrkesskadad

Idag var det städdag med bostadsrättsföreningen med traditionsenlig fika efteråt. Det bjöds på diverse köpekakor, ballerina-kex, muffins och gifflar. Jag känner mig som en riktig snobb, men kan inte låta bli att snegla på och förfäras över innehållsförteckningen. Jag kan inte njuta av sådana fikatillbehör längre (ej heller glass) och det tar verkligen emot att barnen äter det. Det är tillsatserna, det vegetabiliska fettet, de artificiella aromerna och den modifierade stärkelsen som gör det. Jag får riktigt dåligt samvete, men vill inte heller vara en hälsofanatiker som förbjuder mina barn att delta i de sociala aktiviteterna i samhället. Snälla, kan vi inte hjälpas åt med att sluta köpa dessa produkter? Producenter, ge oss bakverk med vanligt hederligt smör, riktig vanilj och utan alla tillsatser! Medan vi väntar får vi baka själva.

2 kommentarer:

Äppelträdet sa...

Jag försöker tänka att eftersom vi mestadels äter bra mat gör det inget om det slinker ner en giffel ibland.

Jag gillar en hel del "skräp" som vingummin och köpt glass som jag inte vill vara helt utan. Då känns det bättre att jag i alla fall undviker halvfabrikat till middag.

Däremot känner jag mig snobbig när matdiskussioner ibland kommer upp och jag klargör min intsällning till färdiga köttbullar och annat. Det kan vara lite känsligt när sonens kompis mamma sitter bredvid och jag vet att hon bjuder min son på just sådant.

Kicki sa...

Tack för kommentaren! Jag försöker ligga lågt med mina idéer när jag träffar andra familjer och självklart kommenterar jag aldrig vad andra familjer bjuder våra barn på. Jag tiger och mår dåligt istället, jag vill inte skapa mig ovänner. Visst, man dör inte av en giffel men det känns bara inte kul. Det är som Marit Paulsen säger. Vitt vetemjöl är inte bra, men man dör inte efter en brödskiva. Likadant är det ju med tillsatser, bekämpningsmedel m.m. Det är helheten som räknas. Glass har jag tappat sugen på också pga av alla tillsatser och aromer och försöker få Victor (min man) att ge upp sin glassvana eller åtminstone hålla sig till KRAV-märkt glass (innehåller färre tillsatser) men han vill inte ge upp det helt.