fredag 8 maj 2009

Frantzén & Lindeberg erbjuder en annorlunda matupplevelse

Igår skickade jag nedanstående betraktelse till mina prenumeranter för att jag ville dela med mig av en aktuell och något crazy matupplevelse:
"Igår var jag och min man på en av Sveriges bästa restauranger (enligt White Guide), Frantzén & Lindeberg i Gamla stan i Stockholm. Det fanns egentligen inga valmöjligheter. Man äter deras meny och kan välja att äta 9 eller alla 11 rätter. Det var verkligen en upplevelse, även om det här med finkrog egentligen inte är min grej. Jag föredrar mycket färg och rejäla portioner grönsaker. Både buffé och 3-rätters funkar bra, tycker jag. Det här med duttande/stänkande med olika såser och pyttesmå prydliga arrangemang av lyxiga, feta ingredienser kan vara kul någon gång. Det som lockade dit mig var att jag fått nys om att de nu serverade en grönsaks- men inte vegetarisk meny där grönsakerna får stå i fokus. Jag har gått och väntat på detta från stjärnkrogarna (och andra restauranger)! Kött och fisk är ju inte alls lika spännande som grönsaker. Några höjdpunkter på menyn var en glass på cidervinägersenap med grön tomatgazpacho till, en slags Fattiga riddare med tryffel och parmesan med en tryffelbuljong att dricka till som var helt makalös samt en rätt de kallade ”Vår 2009” bestående av grön sparris, färskpotatis, murklor och en massa uppvispade örter med smör. Bara tryffelbuljongen gjorde besöket värt besväret. Genom hela måltiden serverades ett gott och varmt surdegsbröd med två sorters smör, det ena brynt och rökt med mycket smak! Även fast vi valde 9 rätters-menyn tog det liksom aldrig slut. Det kom ett antal små desserter, tryfflar, macarones och slutligen en ”refresher” bestående av något slags äppelgelbär med poprocks (ja, faktiskt), serverad i en dimma av eukalyptus! De lyfte av locket och upp vällde kolsyreis över hela bordet. Vi var ganska paffa. Vid hemgång fick vi en goodie bag med bröd, marmelad och müsli till frukost."
Nu har jag fått feedback från en prenumerant om att F & L tillhör den molekylära skolan och troligen flitigt använder kemiska tillsatser i maten. Han tyckte därför att det var konstigt att jag väljer att hylla dem. Jag kanske var naiv, men jag tog för givet att stjärnkrogar jobbar från "scratch" och att allt är äkta råvara. Poprocksen (godis som sprätter på tungan) såg jag mest som lite humor. Jag ska gräva lite mer i vad F & L pysslar med och kommer att återkoppla här på bloggen.

Inga kommentarer: