fredag 15 maj 2009

Varför vill inte chokladen smälta?

Vi har emellanåt problem med att smälta choklad i vattenbad. Denna vecka misslyckades vi med en vit choklad som liksom bara inte ville smälta. Den blev som en hård massa. Vi försökte sedan med en räddningsaktion i mikron. Då började fettet rinna ut och resten blev vidbränt, se bilden. Vad gör vi för fel? Är det chokladens fel? Vi använde en fin vit ekologisk choklad med kakaogranulat i. Vid ett tidigare tillfälle hände dock samma sak med en mörk 70%-ig choklad. Är det någon som kan hjälpa oss? Det är så tråkigt att behöva slänga ut förstörd choklad och börja om!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ingen kondens i skålen hoppas jag? men vit choklad är känsligare för värme än mörk, så jag tar aldrig vattenbad på den.

Lisa sa...

Precis det där har hänt mig! Med vit choklad. Den såg ut som brända brödsmulor, men smälte inte.

Kicki sa...

Hej Eva! Om du inte använder vattenbad, hur gör du då? Det kan nog ha varit kondens i skålen, vi vaktade inte så noga.

Unknown sa...

I micron, på mycket låg värme. Vit choklad smälter redan i handens vämre om den får ligga ett stund så det behövs inte hög värme alls.

Lisa sa...

Hej! Orkar inte skriva in den långa förklaringen men allt finns i bloggen matmolekyler. Konstigt nog är bästa sättet att smälta chokladen med grädde. Det har i regel med kristlliserat socker att göra och att det finns för LITE vatten i chokladen.

kram på dig!

Unknown sa...

Jag förstod att det hade med sockerhalten att göra, visste bara inte hur att undkomma det.
Tack Lisa.

Anonym sa...

Kan man rädda chokladen med mjölk? Då jag inte har någon grädde hemma..