måndag 15 december 2008

Bort med onödiga tillsatser

Det kanske finns några nödvändiga tillsatser, åtminstone om vi inte är villiga att offra alltför mycket när det gäller hållbarhet. En del tillsatser med E-nummer är ju heller inte farliga, de har jag ju inget emot. Citronsyra och mjölksyra är helt ok tillsatser, enligt min mening. Däremot finns det så många onödiga! Måste man tillsätta det dödliga giftet cyanid i vårt salt t.ex? Det finns i E536. Vad gör det om saltet blir lite fuktigt? Om cyanid är dödligt för människan i en viss mängd, vill jag inte ha det i någon mängd. Några risgryn i saltströaren funkade bra förr, liksom nu!

4 kommentarer:

Joakim sa...

Om du även vill undvika natrium och klor som är livsfarligt för människan kan du inte äta koksalt alls. Detta då koksalt ÄR natriumklorid (NaCl). Vid för höga saltintag blir saltet i sig självt mycket tidigare farligt än den tillsatta cyaniden. Om cyaniden ska bli farlig måste du trycka i dig så mycket salt att du långt innan tagit allvarlig skada av själva saltet.

Men mer om allt detta här: http://hygienkonsult.blogspot.com/2008/12/e-nummer.html

Kicki sa...

Varför skulle jag trycka mig i så mycket salt? Självklart är jag sparsam även med det. Och varför skulle jag vilja ha små mängder av ett giftigt ämne om det är helt onödigt? Varför försvarar du tillsatser som är helt onödiga?

Kicki sa...

Det är ett fritt land. Vill man ha tillsatser i sitt salt, är det bara att gå och köpa det. Jag rekommenderar mina kunder att köpa salt utan tillsatser, t ex Himalaya-salt eller bergssalt eller salt från hälsokostaffären. Herbamare är fritt från tillsatser och klumpar sig inte pga örterna i det.

Joakim sa...

Du ställde några frågor. Jag har svarat HÄR.