söndag 14 december 2008

Stora ekonomiska intressen i tillsatser

Nu har en professor i livsmedelshygien, Marie-Louise Danielsson-Tham, skrivit en debattartikel om att vi kan dö om man tar bort vissa tillsatser i maten. DN ringde mig och jag fick kommentera hennes artikel. Jag höll med Danielsson-Tham att det inte är svart eller vitt, alla tillsatser är t.ex. inte farliga. Dock frågar jag mig varför det blivit så viktigt att maten ska hålla länge. Jag sa en del saker till journalisten som aldrig kom med på dn.se, bl.a. att det ligger stora ekonomiska intressen i att använda tillsatser. Hållbara produkter med lite äkta råvara är billiga och lätta att hantera. De har en lång hyll-livslängd, vilket gör de intressanta för köpmännen. Marginalen är bättre för hel- och halvfabrikat. Light-produkter säljs oftare till ett dyrare pris än de äkta varianterna. Mats-Eric Nilsson har nu också tyckt till och anser att professor Danielsson-Tham ägnar alltför mycket utrymme åt konserveringsmedel som endast står för 1% av den totala tillsatsanvändningen. TV4 Nyhetsmorgon ringde och undrade om jag kunde ställa upp i programmet imorgon kl 7 tillsammans med professor Danielsson-Tham. Självklart kunde jag det! I en TV-soffa når man verkligen ut till folk! Dock hade inte Danielsson-Tham möjlighet, så nu blir det inget. Hoppas att det blir av vid något annat tillfälle.

Inga kommentarer: