tisdag 9 december 2008

Utmaning - klarar ni att köpa 9-10 kg mat utan tillsatser?

Vi har inga tillsatser alls i denna veckas matkassar. En leverans från Middagsfrid innehåller 9-10 kg mat och räcker till fem middagar för fyra personer. Klarar ni att gå in i en butik och handla mat till fem middagar för familjen utan att få med er en enda tillsats hem? Eller om ni inte vill handla middag eftersom ni redan har Middagsfrid, försök med 9-10 kg frukost- och helgmat utan några tillsatser? Om ni vågar göra ett försök, rapportera gärna här på bloggen hur det gick! Jag vet att det inte är lätt, det här är ju mitt jobb!

Kom ihåg att tillsatserna inte alltid anges med E-nummer, det kan stå stabiliseringsmedel, surhetsreglerande medel, smakförstärkare, modifierad stärkelse, aromer osv. Det är ändå tillsatser. Är ni osäkra, fråga gärna mig!

12 kommentarer:

Badankornas Befrielsearmé sa...

Och exakt vad är det för fel på tillsatser?????

Anonym sa...

Jag ser att du Kicki bojkottar sojalecitin som vad jag förstått är är ett godkänt bindemedel i mörk choklad. Varför ska man undvika sojalecitin och vad finns det för mörk choklad utan?

Anonym sa...

Och så undrar folk varför 1/3 av Sveriges befolkning få cancer. Dags att göra något ordentligt...

Anonym sa...

Jag tycker att det är fantastiskt att Middagsfrid anstränger sig så för att vi åtminstone några dagar per månad skall få äta mat fri från tillsatser! Hurra för Kicki!

Kicki sa...

Sojalecitin framställs med en tveksam metod, det är det som är problemet. Hexan (extrationsbensin)används för att extrahera lecitinet ur sojabönan och rester av detta cancerframkallande ämne blir kvar i lecitinet som sedan hamnar i chokladen. De flesta 70%-iga chokladkakor innehåller inte sojalecitin. Jag kan annars rekommendera 60%-ig från Kung Markatta eller Plamil Organics eller 70%-ig från ICA Selection. Choklad från Eguale är också ok. Det är mjölkchoklad och annat chokladgodis som är svårt att hitta utan sojalecitin. Ekologiska produkter är ok, där används andra metoder för att utvinna lecitin ur sojabönorna. Kul att ni engagerar er och hejar på mig!

Kicki sa...

Vad det är för fel på tillsatser! Det är olika för olika tillsatser. Jag är mest skeptisk mot de som är farliga för hälsan eller som misstänks vara farliga för hälsan. Sen är jag generellt emot att ersätta riktig mat, t ex grädde med artificiellt framställt billigt fluff bara för att man ska få en magrare produkt. Ofta kostar dessa light-produkter mer än de vanliga dessutom. Man kan lika gärna spä ut dem själv med vatten och ev reda till tjockare konsistens med någon naturlig stärkelse som vanligt hederligt potatismjöl.

Kicki sa...

Vem är det som undrar förresten? Vilka är Badankornas befrielsesarmé?

Caroline sa...

Intressant ämne. Jag har förresten läst på min favoritchoklad Lindt Excellence 70 och 85% som heller inte verkar innehålla sojalecitin.

Vad är förresten skillnaden mellan raps och sojalecitin?

Joakim sa...

Hej!

Vill göra dig uppmärksam på att jag skrivit lite om din sida här
http://hygienkonsult.blogspot.com/2008/12/e-nummer.html så du får möjlighet att ge svar på tal.

Kicki sa...

Jag vet inte vad skillnaden är mellan raps- och sojalecitin, har även sett att solroslecitin förekommer ibland. Det står på min lista över saker att undersöka närmare.

Kicki sa...

Lindts mörka choklader är helt ok, jag valde att inte nämna de som exempel på bra märken för att de flesta av deras andra produkter innehåller sojalecitin.

Anonym sa...

Jag försöker att äta så rent jag kan. Bakar eget bröd, gör egen pasta, gör soppor på råvaror, och så vidare. Läser noga på innehållsförteckningar. Köper vilt direkt av jägarna. En älg räcker länge för mig som är ensam. Det är kul att laga mat