tisdag 9 december 2008

Matuppror! Bojkott!

Tur att Middagsfrid inte levererar julmaten, det skulle vara helt omöjligt att få till utan tillsatser och ändå hyfsat snabba recept. De flesta vill ju ändå ha ett julbord med många rätter och vi hinner inte ägna hela december åt att planera projektet. Jag tycker inte att man ska ha alltför dåligt samvete för julen, eftersom det bara handlar om en eller några dagar per år. Det vi bör fokusera på är den mat vi äter varje dag. Titta på vad de produkter som du köper regelbundet innehåller och leta efter bra alternativ.

Vi bojkottar alla varor med E621, också kallad smakförstärkare, MSG eller glutamat. Det tycker vi är den värsta tillsatsen. Den har varit omdebatterad under 40 års tid och listan över misstänkta biverkningar är lång. I många andra länder är man betydligt mer negativ än i Sverige. Här är det förbjudet i barnmat, men i princip är det fritt fram i annan mat. Middagsfrid bojkottar också aspartam, sukralos, sojalecitin, artificiella färgämnen, modifierade stärkelsesorter och härdat fett. Maten som hamnar i våra kassar kan ni vara säkra på inte innehåller dessa uppräknade tillsatser. Vi är också mycket restriktiva med och skeptiska mot övriga tillsatser. "Aromer" som inte ens behöver specas närmare än så är jag mycket misstänksam emot. Det finns i mineralvatten och de kan inte ens svara på hur dessa aromer tas fram. Vad är det för något? Jag har inte lyckats få fram något bra svar. Jag väntar på besked om att det är ofarligt innan jag konsumerar sådana produkter eller ger dem till barnen.

Nu när jag regelbundet väljer middagsmat åt 2500 familjer hoppas jag på att kunna få ut mitt budskap och mitt önskemål om renare mat. Producenterna lyssnar mer på mig nu än när jag bara handlade mat åt min egen familj. Det har gått för långt och det är hög tid att sätta ner foten!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen!! Ta strid för riktig mat! De flesta tillsatser måste gå att ta bort, handla miljömedvetet och lokalt, då behöver inte hållbarheten hållas uppe på samma nivåer.
Tack!!

Ylva A sa...

Toppen! Jag försöker undvika glutamat, men tycker att det är svårt, det finns i så mycket! Jag undrar om du har något tips på buljongtärningar som inte innehåller detta? Har inte läst alla inlägg i din blogg då jag just har upptäckt den, så du kanske redan har tagit upp detta ämne.

Anonym sa...

Bra!! Av alla hemska tillsatser tycker jag smakförstärkare är de värsta. Har till och med startat en Facebook grupp som du och dina läsare gärna får gå med i: Bort med E621 från vår mat

Kicki sa...

Buljong utan E621 finns på hälsokosten eller i välsorterade matbutiker. Jag gillar Renée Voltaires lantbuljong bäst eftersom den inte heller innehåller palmolja, något jag också gärna undviker.