onsdag 15 oktober 2008

Barndietist Sara Asks uttalande på Rapport

Jag blir riktigt upprörd när Sara Ask, barndietist får chansen att uttala sig om vad som är nyttig middagsmat och nämner köttbullar och makaroner och blodpudding som bra halvfabrikat. Jag kan hålla med om att det finns värre och visst har dessa produkter ett visst näringsvärde. Dock glömmer många grönsakerna som är så viktiga för att få ihop en bra måltid. Blodpudding äts ofta med sylt (=socker), makaroner ofta med ketchup (=socker). Jag håller verkligen inte med om att de här förslagen håller näringsmässigt. Åtminstone inte som varjedagsmat. Jag tycker att det är sorgligt att man lägger allt mindre tid på matlagningen. Vi börjar tappa den här kunskapen. Ett av våra populäraste recept är pepparrotsfisk, ett recept som finns i Vår kokbok och andra baskokböcker. Många känner inte ens igen färsk pepparrot, något som alltid fanns i kylen hos den äldre svenska generationen. Planera din middag kvällen innan, det är mitt bästa tips för att undvika "the hell hour" som nämndes på Rapport ikväll. Bara att veta vad man ska laga på kvällen sparar dig mycket tankeverksamhet vid 16-tiden.

3 kommentarer:

Malinka sa...

Jag blev också lite lätt upprörd av reportaget. Faktiskt tycker jag folk får skylla sig själva när de inte kan göra något så enkelt som att planera åtminstone lite i förväg.

Äppelträdet sa...

Fast det går tyvärr ut över barnen.

Sara sa...

Hej på er! Självklart tog jag upp vikten av grönsaker och gav tips på hur man får barn att äta grönsaker, men på TV går det visst undan och det enda som fick plats i reportaget vad det ni hörde.
Hälsningar Sara