fredag 31 oktober 2008

Mailutskick till prenumeranter inför vecka 45

Hej alla prenumeranter!
Många jobbar kort dag idag. Då kanske ni hinner planera en god allhelgonamiddag. Jag kan tipsa om den helt fantastiska spanska köttgrytan som jag gjorde med vildsvinsgrytkött, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=589506. En perfekt höstgryta med en otroligt spännande kryddning. Zeta matlagningsvin rekommenderas till detta, den innehåller också precis rätt mängd. Grytan tar 25 min att fixa + 45 min i ugnen där den helt sköter sig själv! Det är potatis i grytan, men vi åt dessutom råris till. Avrunda med nedanstående efterrätt.

Kommentera recept och menyer. Nu finns det möjlighet att lämna kommentarer på våra menyer och recept här på bloggen. Det är kul för övriga prenumeranter att få höra vad du har tyckt och kanske om du gjort någon specialvariant som blivit bättre än originalet. Extra kul tycker vi att det är att höra om hur ni tar tillvara rester. Middagsfrid vill gärna medverka till mindre spill och försöker se till att veckans ingredienser går åt, men det är också viktigt att ev. rester äts upp. Idag kom jag på en ny grej. Om det blir gröt över till frukost kan den blandas ner i morgondagens gröt. Jag slänger nästan ingen mat alls, det är faktiskt sant. Ibland skrapar jag ner resterna från barnens tallrikar direkt i sopen, men försöker då påminna mig om att lägga upp mindre åt dem nästa gång.

Bekämpningsmedel i vin. Apropå tisdagens rön är jag inte ett dugg förvånad. Gränsvärden hit och dit, det där går jag inte på. Jag vill inte ha några halter av giftiga ämnen i det jag äter. Min uppfattning är att det inte går att avgöra vilka halter av olika gifter en människokropp klarar, eftersom människotester inte låter sig göras. Det kan dessutom gå lång tid mellan konsumtion och biverkning. Och hur vet man att det just var detta bekämpningsmedel som orsakade en viss sjukdom eller störning i kroppen? Eftersom det inte går att konstatera att det är farligt, får producenterna fortsätta att spruta. Halva min släkt bor i Kalifornien där det odlas mycket vindruvor. De som jobbar på vingårdarna har rymddräkt när de besprutar druvorna och folk vill inte bo i närheten (glöm Falcon Crest). Tidigare har jag tipsat om att välja ekologiskt för alla druvprodukter, dvs även vinäger och russin. Jag tycker till och med att man kan känna smaken av kemikalier på vanliga druvor och undviker dem. Be din lokala handlare ta in ekologiska druvor, de är otroligt goda! Vi har fruktkorgar från Ekolådan här på kontoret och de skickar med vindruvor titt som tätt.

Veckans meny. Nästa vecka blir det Lammfärs med torkade aprikoser och mynta, Grillad lax med ananassås, rostad potatis och fänkålsvinägrett, Potatis- och zucchinisoppa med pitabröd och hummus samt Kyckling i balsamicogräddsås, ris och gurk- och morotsstavar. Pitabröden kan alternativt skäras i trekantiga bitar och rostas ca 5-7 min i 175 grader varm ugn (tills de börjar få färg) och dippas i hummusen. Jag brukar göra dem till fest ibland och servera salsa och guacomole till. De blir lite som chips.

Detta har du hemma. Se till att ris, soja, vitlök, chilipulver, curry, balsamvinäger, timjan, buljong, rosmarin och dijonsenap finns hemma i basförrådet.

Efterrättstips. Gör en Havresmulpaj med bär och cashewgräddsås till helgen! Jättegott! Obs att cashewnötterna behöver blötläggas i 2 timmar. Du behöver 300 g frysta bär, gärna olika sorter (vi tog blåbär och hallon), 50 g smör, ½ dl socker, ½ dl vetemjöl (eller dinkelsikt), 1 ½ dl havregryn, 2 dl naturella blötlagda cashewnötter, 2 apelsiner och ½ tsk äkta vaniljsocker. Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Häll bären i en liten ugnsform. Smält smöret. Ta från värmen och blanda med vetemjöl/dinkelsikt, socker och havregryn. Fördela smulet över bären. Grädda långt ner i ugnen 15-20 min tills täcket fått fin färg. Under tiden pajen står i ugnen, sila bort blötläggningsvattnet från nötterna och mixa nötterna med saften från apelsinerna och ½ tsk vaniljsocker.

Trevlig allhelgonahelg!

Inga kommentarer: