måndag 20 oktober 2008

Vad jag gör för miljön

Jag badar max en gång i månaden (men duschar naturligtvis dagligen:)), jag dricker nästan aldrig buteljerat köpevatten, jag har nästan slutat köpa nötkött, jag äter vegetariskt till lunch så ofta jag kan och minst en gång i veckan till middag. Ofta lagar jag middag med väldigt lite kött. Köttet får vara med som smaksättare snarare än att vi äter oss mätta på det. I familjen äter vi helst vilt- eller lammkött. På stormarknader hittar man vildsvin, ren, rådjur, hjort, älg och till och med björn. Det finns alternativ till nötkött. Jag tar tillvara den mat vi köper och ser till att den går åt. Jag miljösorterar både hemma och på kontoret plast, metall, glas, pappkartong, papper och batterier. Barnen badar varannan eller var tredje dag och delar badvatten. De får ha sina kläder igen även om de har en liten fläck. Jag åker inte bil i jobbet annat än i undantagsfall. På helgerna åker vi fem i bilen. Tidigare åkte vi till USA en gång om året, nu bara som mest vart 18:e månad (och då har jag dåligt samvete). Jag har halva släkten i Kalifornien, så vi åker inte dit för det fina vädret. Thailand och Asien får åtminstone vänta tills barnen är så stora att de förstår och uppskattar skillnaden gentemot Medelhavet. Jag baserar mina vardagssallader på rotfrukter och kål snarare än isbergssallad och växthusodlade tomater och gurka. Jag köper hellre ett dyrt hållbart klädesplagg än tre billiga. Numera köper jag oftare second hand, både till mig själv och barnen. Jag älskar att gå på loppis! På landet komposterar vi allt nedbrytbart avfall. Jag köper ekologisk mat när det finns. Det har hänt att jag köpt ekologiska kläder och ekologiska krämer och hårprodukter.

Vad jag skulle kunna göra bättre: jag kan klimatkompensera när vi resor genom att köpa utsläppsrätter, men jag måste erkänna att jag aldrig gjort det. Jag kan duscha kortare. Jag kan låta bli att köpa tomater och paprika på vintern. Jag skulle kunna bli vegetarian, men det skulle inte vara kul! Kan vi inte alla tillsammans äta lite mindre kött istället?

Inga kommentarer: