onsdag 15 oktober 2008

Dagen D - konferens för livsmedelsbranschen

Igår var jag inbjuden för att prata på en konferens för livsmedelsindustrin. Jag träffade massor av handlare och intressanta människor med koppling till dagligvaruhandeln. Stefan Rössner höll ett intressant föredag om överviktsproblemet. Han tycker att TV borde göra mer för folkbildningen eftersom det finns ett klockrent samband mellan TV-tittande och övervikt. "Säg mig hur mycket du tittar på TV, så ska jag säga dig vad du väger"", sa Rössner. Alltså, de som behöver stöd och hjälp är mottagliga i den kanalen. Handeln borde också göra mer såklart, liksom beslutsfattare/politiker. Vi fick se en massa roliga filmsnuttar med tillbakablickar i tiden när t.ex. "Prädd" gräddpulver lanserades

Jag fick ett ypperligt tillfälle att berätta om min baby, Middagsfrid. Många hade inte hört talas om oss, men kom upp efteråt och sa att det varit väldigt inspirerande att höra om att vi lyckats så bra fastän vi inte erbjuder någon valfrihet alls. Det är ju annars ledordet inom branschen, kunden måste få välja! Nej, säger vi. Det är det de vill slippa. Vegetariskt en gång i veckan, en hel del lamm och vilt samt mycket rotfrukter och grönsaker, ingen rödmärkt fisk - det är det vi står för! Välj Middagsfrid, så sköter vi resten! Det var en fantastisk dag och jag kände för första gången att jag faktiskt lyckats ta mig in i livsmedelsbranschen - och det är inte det lättaste. Dessutom fick jag sitta vid honnörsbordet under middagen med de tunga gubbarna i branschen, t ex VD:n för Hakon Invest (som äger ICA) och VD:n för Vi. Det är ju dessvärre mest män än så länge, men kanske det bli ändring på det snart?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul! Jag tror verkligen på Dig! Lycka till. s