måndag 6 oktober 2008

Tips för barnkalas! Kör godispåsarna tidigt.

Varför avslutas alla barnkalas med godispåsar vid 16-17-tiden? Det är ju helt värdelöst. Barnen proppar i sig massor av skräp och äter sen ingen middag. Kör godispåsarna först eller direkt efter tårtan, så hinner barnen komma ur sina sockertoppar innan de kommer hem. Min äldsta son Lukas fyllde 7 år igår och då körde vi grönsaks- och frukttävling på kalaset. Jag var nämligen lite nyfiken på hur kunskaperna såg ut bland barnen. De skulle matcha ihop lappar med grönsaks- och fruktnamn med t.ex. avokado, sötpotatis, kronärtskocka, silverlök och granatäpple. De tyckte att det var jättekul! Min son tog dock över lite och lät inte alla i sitt lag komma till tals.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tack för bra tips och trevlig blogg, lite kritik tänkte jag ändå klämma in; det blir lite väl präktigt ibland, jag gissar att du inte ens tänker på det, men gissa grönsaker på ett kalas, rolig ide jag visst! Men tänk föräldrarna till de andra barnen som fick dåligt samvete :-). Tänk på alla oss som har barn som hellre äter godis i knalliga färger än selleri. Vi gör så gott vi kan men samhället säljer ju dessa godis-saker ÖVERALLT hur gör man för att undvika att vara en del av resten av världen... Mina barn är så medvetna om vad andra barn gör.
Du lyckas ju så bra verkar det som iaf, tack för många tips och god mat. PS barnen äter mkt mer grönsaker nu än för ett år sedan innan vi började med middagsfrid.DS

Anonym sa...

Haha! Skulle ALDRIG vilja ha ett kalas fullt med sockertoppade barn (som man själv 'dopat' med hjälp av en godispåse). Tänk dig fem femåringar på sockerspeed hemma i lägenheten. No way! Jag fortsätter nog köra fiskdammen i slutet av kalaset.:-)
Däremot tycker jag det är lite synd när godispåsarna blir väldigt stora. Brukar vara lite sparsam med godiset o hellre lägga ner en clementin och någon rolig liten pryl än extramycket godis.

Kicki sa...

Kul med kommentarer! Nu var det ju inte så att barnen fick grönsaker istället för godis, det var bara en rolig tävling. Men tack ändå för feedbacken, självklart vill jag inspirera och inte spä på något dåligt samvete. Jag har lyckats med mina barn vad gäller mat, men vi har andra problem istället. Jag vill inte på något sätt försöka framstå som perfekt, för det är jag verkligen inte.
Hälsningar
Kicki

skoggie sa...

Jag tycker det var en jätterolig idé! Man behöver ju inte äta grönsakerna eller frukterna bara för att man leker en lek där man ska hitta rätt namn på dem! Jag har barnkalas på söndag och kommer inte ha plats för just den leken men jag kommer lägga den på minnet definitivt! Jag googlade och trillade in på din blogg eftersom jag letar tips på vad man ska ha i kalaspåsarna. Godismässigt är det inte så svårt. Jag tänkte mig lite choklad, torkad frukt och en clementin. Däremot vill jag dryga ut med lite annat. Känns svårt att hitta på något som inte kostar så mycket. Vi får väl se vad jag hittar på. Trevlig blogg iaf!