torsdag 16 oktober 2008

Tips på en barnvänlig 2-dagar-i-rad-middag!

Gammal hederlig kyckling med currysås gick verkligen hem hos mina barn igår kväll. Jag fick tag i en stor ekologisk kyckling på 2,7 kg som jag styckade i delar. Jag brynde dem snabbt i het stekpanna, la sedan över delarna i en stor gryta, hällde över vatten så att det täckte och kokade upp. Därefter skummade jag och la till 4 morötter och 1 stor lök i bitar och kokade 25 min tillsammans med några vitpepparkorn och 2 lagerblad. Under tiden gjorde jag currysåsen med vetemjöl, buljong, curry och någon dl havregrädde som jag hade över i kylen. Ett paket sockerärter fick koka med såsen några minuter. Det blev en skitsnygg middag med gul sås, oranga morötter och gröna sockerärter. Barnen åt massor. Det bästa av allt - jag har matlåda med mig idag och maten räcker till minst en middag till! Buljongen från kycklingkoket, ca 2 liter, har jag sparat så ikväll kanske det blir kycklingsoppa.

Inga kommentarer: